Usein uusia ja hankalia asioita on helpompi käsitellä toiminnan kautta. Elämyspedagogiikassa on juuri tämä lähtökohta, se toimii tausta-ajatuksena yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toiminnallisuuden vahvistamisessa opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Suunnitelmat voivat jäädä lukemattomiksi tiedostoiksi verkkosivuille, mutta toiminnallisuuden kautta niitä saadaan vietyä helpommin osaksi arkea.
Kirjoittaja: Sanna Leppänen
Suunnittelusta konkretiaan
Kaikkien julkisen sektorin organisaatioiden, mukaan lukien varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjien, velvollisuuksiin kuuluu yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tulee tarkastella sekä toiminnallisesti (opetus, ohjaus ja muut toiminnot) että henkilöstönäkökulmasta ja työtä tulee tehdä suunnitelmallisesti. Toiminnalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat parhaimmillaan pedagoginen työkalu ja laadukkaan opetuksen ja ohjauksen mahdollistaja. (Opetushallitus 2024.)
Erilaiset vaaditut suunnitelmat voivat tuntua arjen työssä taakalta. Ne pitää ensin laatia tarkastellen samalla nykytilaa. Sen jälkeen täytyy toteuttaa arviointia ja lisäksi suunnitelmat tulee aina päivittää. Tärkeää olisikin saada suunnitelmista mahdollisimman konkreettisia. Niihin on turha kirjata pitkiä listoja tavoitteita, vaan muutama konkreettinen tavoite riittää. Pienin askelin on hyvä edistää myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoja. Erityisesti, kun moni ajattelumalli ja toimintatapa on niin syvälle rakentunut, että muutos vaatii aikaa.
Tarjosimme tukea Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toiminnallisesti -hankkeen avulla opetus- ja ohjausalan ammattilaisille suunnitelmien rakentamiseen, toteuttamiseen ja arviointiin. Alun perin hankkeessa oli tarkoitus toteuttaa luonnossa elämyspedagogisia päiviä, mutta osallistujien oli hankala irrottautua arjen työstä tämänlaiseen toteutusmuotoon ja jouduimme soveltamaan. Tämän kokemuksen pohjalta rakensimme Howspace-alustalle koulutuskokonaisuuden. Saimme kuitenkin toteutettua yhden lähipäivän luonnossa.
Esimerkkejä teeman käsittelyyn luontoympäristössä
Elämyspedagogiikka tai seikkailukasvatus on kasvatuksen ja ohjauksen viitekehys, joka korostaa ihmisen sisäisen kasvun ja oppimisen tukemista sellaisten kokemusten ja elämysten kautta, jotka koskettavat ihmistä kokonaisvaltaisesti. Elämyspedagoginen toiminta tarjoaa osallistujalle uusia ajatuksia, herättää tunteita ja pitää sisällään kehollisesti koettua. (Turunen 2024.)
Hankkeen kouluttajat ideoivat erilaisia tehtäviä lähipäivään luonnossa. Ominaisuuksien vaihtokaupassa jokaiselle osallistujalle jaetaan 4-5 lappua, jossa on jokin ihmistä kuvaileva ominaisuus, adjektiivi tai taito. Tehtävään valitaan ominaisuuksia tai adjektiiveja, jotka sopivat kyseisen ryhmän ikään ja elämäntilanteeseen sekä ryhmän luonteeseen. 3.-luokkalaisten ryhmäytymispäivään ja ammattilaisten yhden päivän koulutukseen tarvitaan erilaiset kysymykset. Jos tehtävä liittyy jonkin tietyn teeman käsittelyn, voi listata erityisesti sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat yhdistettävissä kyseiseen teemaan. Jokainen osallistuja pyrkii löytämään itseään kuvaavia ominaisuuksia vaihtokauppaa käymällä. Tämä harjoite sopii erinomaisesti tutustumiseen.
Opiskelijoiden tai muun ryhmän kanssa voi toteuttaa segregaation perusteita koskevan työpajan. Siinä tarkoituksena on perehtyä segregaation tilaan, vaikutuksiin ja syytekijöihin. Työpajassa pyydetään osallistujia arvioimaan naisten ja miesten osuutta eri esimerkkialoilla (kasvatus ja opetus, sosiaali- ja terveysalat, teollisuus, rakennus tms.). Tämän jälkeen käydään yhdessä pohdintaa, onko olemassa ammatteja, joita nainen tai mies ei voi tehdä. Jos näitä ammatteja löytyy, miksi nainen tai mies ei voi tehdä kyseessä olevaa työtä? Millaisia stereotypioita/vääränlaisia mielikuvia osallistujat tunnistavat sukupuoliin ja eri ammatteihin liittyen? Voidaan palautella mieleen, millä perusteella he itse tekivät tai tulevat tekemään oman alan valinnan. Oivallusten myötä pohditaan vielä, miten segregaatiota voisi purkaa.
Segregaatiosuunnistuksessa herätellään vielä huomaamaan ammattien ja työelämän jakautumista sukupuolen mukaan. Harjoite sisältää sekä tietoisuutta lisääviä että sukupuolisegregaatiota purkavia tehtäviä ja sen tavoitteena on lisätä tietoa sukupuolen vaikutuksesta alavalintaan. Segregaatiosuunnistus on kehitelty LAB-ammattikorkeakoulun Roolipeli-hankkeessa (LAB-ammattikorkeakoulu 2022). Harjoite voidaan toteuttaa rasteilla ulkona tai sisällä ja se suositellaan toteuttamaan 2-4 henkilön pienryhmässä. Suunnistuksen kysymyksiä voi mukailla kohderyhmän mukaisiksi. Tässä hankkeessa yhtenä kysymyksenä oli, miten hyvin osallistujat olivat tutustuneet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmiin ennen koulutusta. Onko osallistujan helppo allekirjoittaa suunnitelmien sisältö vai onko jokin ristiriidassa oman ajattelun kanssa? Tai puuttuuko suunnitelmasta kenties jotakin? Myös suunnitelman konkretiaa pyydettiin pohtimaan. Kysymykset laittoivat pienryhmän keskustelemaan omien organisaatioiden käytänteistä.
Jakamispiiri-harjoitteessa osallistujat seisovat piirissä kasvot keskustaan päin. Yksi kerrallaan astuu piirin keskelle ja jakaa jonkin ajatuksen, kokemuksen tai muun asian itsestään. Kaikki piirissä olijat, jotka jakavat samanlaisen kokemuksen, astuvat myös piirin keskelle. Palataan piirin kehälle ja seuraava astuu esiin. Jaettavat asiat voivat olla arkisia päivän tapahtumia tai hyvinkin syviä tunnekokemuksia, riippuen ryhmän luonteesta, tuttuudesta ja tarkoituksesta. Tavoitteena on antaa kaikille mahdollisuus jakaa jotain itsestään ja omasta elämästään sekä tarjota mahdollisuuksia huomata, mitkä asiat ryhmäläisiä yhdistävät. Piirin teemana hankkeen lähipäivässä oli jakaa elämän varrella kertyneitä kokemuksia, joissa on huomannut, että sukupuolella on jollain lailla ollut vaikutusta tilanteen kulkuun.
Palautetta elämyspedagogisesta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemaisesta päivästä
Palautetta kerättiin luontopäivän jälkeen Howspace-alustalla. Luontopäivä elävöitti osallistujille koulutusta toivotulla tavalla. Osallistujat huomasivat, että on aina helpompi viedä käytäntöön asioita, joita on itse kokenut. Päivä oli antoisa, eikä huono sääkään estänyt monipuolisen ohjelman läpiviemistä. Yhdessä toimien syntyy vaikuttavimmat oppimiskokemukset!
Lähteet
LAB-ammattikorkeakoulu. 2022. Roolipeli. Viitattu 2.9.2024. Saatavissa: https://lab.fi/fi/projekti/roolipeli
Opetushallitus. 2024. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu. Viitattu 6.8.2024. Saatavissa: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tasa-arvo-ja-yhdenvertaisuussuunnittelu
Turunen, J. 2024. Howspace koulutusmateriaali. LAB-ammattikorkeakoulu. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toiminnallisesti -hanke. Julkaisematon lähde.
Kirjoittaja
Sanna Leppänen on sosionomikoulutuksen lehtori ja Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toiminnallisesti -hankkeen asiantuntija.
Artikkelikuva: Elämyspedagogiikkaa harjoiteltiin Siikaniemen kauniissa ympäristössä (Kuva: Sanna Leppänen)
Viittausohje
Leppänen, S. 2024. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kehittämässä luontoympäristöä hyödyntäen. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tasa-arvoa-ja-yhdenvertaisuutta-kehittamassa-luontoymparistoa-hyodyntaen/