Ammattikorkeakoulututkintojen opetussuunnitelmien uudistaminen on tarpeen yhteiskunnallisen kehityksen johdosta ja alojen osaamistarpeiden muuttuessa. Tässä artikkelissa kuvataan yksi yhteiskehittämisenä toteutunut opetussuunnitelmauudistus vaiherikkaan rallin muodossa.
Kirjoittajat: Tuula Hämäläinen, Pirjo Knuuttila, Sari Liikka & Outi Pöyhönen
Fysioterapian tallissa kävi kuhina, sillä oli tulossa uudet rallimääräykset. Hyvinvointiyksikön AMK-opetussuunnitelmien arviointi oli valmistunut keväällä 2022 ja saimme tietää, että OPS täytyy päivittää. Alkustartti OPS:n uudistukselle oli joulukuussa ja pienellä työryhmällä aloitettiin työskentely kohti uutta opetussuunnitelmaa. Tavoite oli olla maalissa keväällä 2024. Monien pika- ja siirtymätaipaleiden myötä näin myös tapahtui.
Kuva 1. Fysioterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelmatyön eteneminen (Kuva: Heli Valkama).
Tallimääräykset haltuun ja ralliin lähtö
Käynnistimme fysioterapeuttikoulutuksen kompetenssi- eli osaamisperustaisen OPS:n kehittämisprosessin tammikuussa 2023. Rallia valmistellessa OPS-työryhmässä perehdyimme hyvinvointiyksikön työskentelyä ohjaaviin asiakirjoihin, käytössä olevasta opetussuunnitelmasta kerättyihin opiskelija- ja opettajapalautteisiin sekä LABin Advisory Boardin antamaan työelämäpalautteeseen. Tallimääräysten hahmottamisen jälkeen fysioterapeuttikoulutuksen opettajatiiminä keskustelimme siitä, millaista osaamista valmistuvalla opiskelijalla tulisi olla pohjautuen fysioterapeutin ammatin ydinosaamiseen (kuva 2) sekä tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Pohdimme myös, miten fysioterapian osaamisalueet ja hyvinvointiyksikön profiili sekä sote-alan yhteisen osaamisen juonteet näkyisivät opetussuunnitelman rakenteessa.
Kuva 2. ”Fysioterapeutin ydinosaaminen kuvattuna keskiympyrässä. Sisäkehällä fysioterapian omat ydinosaamisalueet. Ulkokehällä ydinosaamisalueet, joita tehdään yhteistyössä muiden ammattiryhmien kanssa. Ympärillä olevat pienemmät ympyrät kuvaavat sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattilaisten yhteisiä osaamisalueita. Kaikki osaamisalueet ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään.” (Suomen Fysioterapeutit 2016)
Pikataipaleella maaliskuussa 2023 valmistui uuden opetussuunnitelman ensimmäinen versio, joka koostui rakenteesta, fysioterapeutin osaamisalueista johdetuista osaamistavoitteista ja lukukausikohtaisista opintojaksoista. Olimme yhdessä muodostaneet kokonaisuuden, joka sisältää LAB-ammattikorkeakoulun ja sosiaali- ja terveysalan yhteistä osaamista sekä fysioterapeutin ammatillista ydin- ja täydentävää osaamista. Lukukausikohtaisissa opintojaksoajoituksissa pyrimme huomioimaan osaamisen kehittymisen lisäksi myös opintojen joustavan etenemisen mahdollisuuden sekä opiskelijan hyvinvoinnin tukemisen. Osaamistavoitteet kirjasimme mahdollisimman selkeiksi ja ymmärrettäviksi, realistisiksi sekä arvioitaviksi. Osaamistavoitteissa käytetyt verbit kuvaavat osaamisen kehittymistä Bloomin taksonomian (ACTS) mukaisesti.
Siirtymätaipaleella osaamiskuvauksen eli Competence Flow -työskentelyn kautta tarkistimme karttamerkit suhteessa fysioterapeutin osaamisen kehittymiseen. Arenen (2010) ja Opetushallituksen (2024) mukaan Suomen tutkintojen viitekehyksen NQF mukaan ammattikorkeakoulututkinnot ovat tasoa 6. Tiimin yhteisen pohdinnan perusteella tehtyjen opintojakso- ja osaamistavoitemuokkauksien jälkeen tarkastimme kirjaamamme osaamistavoitteet sekä varmistimme ammatillisen osaamisen syvenemisen opintojen loppua kohden vastaamaan kansallista tutkintojen viitekehystä.
Vauhti kiihtyy
Matkantekoa kiihdytettiin syksyllä 2023 vaihtamalla vetovastuuta uudelle kartturiparille. Karttana toimi OPS ja navigaattorin äänenä fysioterapeutin osaamisen jatkumosta muodostuva Competens Flow. Tarkistettiin alustavat opintojaksojen sisältöhahmotelmat suhteessa ydinosaamisen kehittymiseen kolmen ja puolen vuoden aikana. Suuntaa ralliin antoi nyt tutkimus- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen sekä terapiaosaaminen. Hetkeksi kaarrettiin varikolle, sillä nyt opettajien oli perehdyttävä itsenäisesti tarkemmin OPS:iin, Competens Flow:n kaikkiin osaamisjatkumoihin ja kirjattava muistiin ajatuksensa yhteistä työskentelyä varten. Työskentelyä jatkettiin useissa tiimikokouksissa syksyn aikana. Muun muassa värikoodeja hyödyntäen tiivistettiin tähän mennessä luotuja sisältöjä osaamisjatkumoihin peilaten. Tulevien mutkien taakse katsomisessa auttoivat kaksi YAMK-opiskelijaa, jotka toivat näkymät fysioterapeutin osaamistarpeesta työssä (Miettinen ym. 2024).
Kunkin osaamisalueen tärkeiksi karttamerkeiksi haluttu “must know” sisällöt olivat nyt tarkasteltavana ja tavoitteena oli muotoilla uudet tulevaisuuteen tähtäävät karttamerkit. Aiemmassa OPS:issa oli vuosien varrella tarttunut mukaan monenlaista. Vanhoja “must know” -sisältöjä kaivatessa ja uusia muotoillessa tuli myös yhteentörmäyksiä ja huolta perille pääsystä. Risteysalueille kasaantuneet “nice to know” -sisällöt hidastivat reitin valintaa ja ne piti purkaa ja toimittaa huoltopisteelle varaosiksi. Huomasimme, että tarvitsemme työkalun, joka auttaa saamaan yhteisen ymmärryksen opintojaksojen sisällöistä sekä opintojaksojen konkreettisesta toteutumisesta. Matka jatkui keväällä 2024 työkalun eli pedagogisen OPS:n, PedaOpsin rakentamisella. PedaOpsiin saatiin uudet karttamerkit ja niiden järjestelyssä tuskan hiki ja häämöttävä voiton riemu vuorottelivat.
Maalissa ollaan
Syksyllä 2024 matka jatkuu uusien opiskelijoiden kanssa uutta OPS:ia toteuttaen ja PedaOpsia hyödyntäen. Tässä kohtaa uudet kuskit eli opiskelijat astuvat rattiin ja ryhtyvät kartuttamaan osaamistaan uusilla rallin pikataipaleilla.
Lähteet
ACTS. Bloomin taksonomia. Viitattu 29.5.2024. Saatavissa https://sites.utu.fi/acts/taustaa-ajattelutaidoille/bloomin-taksonomia/
Arene. 2010. Suositus tutkintojen kansallisen viitekehyksen (NQF) ja tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa. Viitattu 22.5.2024. Saatavissa https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene_nqf.pdf
Miettinen, J., Petäjistö, H. & Mukka, M. 2024. Työelämän edustajina fysioterapeuttikoulutuksen uutta opetussuunnitelmaa kehittämässä. LAB Focus. Viitattu 22.5.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/tyoelaman-edustajina-fysioterapeuttikoulutuksen-uutta-opetussuunnitelmaa-kehittamassa/
Opetushallitus. 2024. Tutkintojen viitekehykset. Viitattu 22.5.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-viitekehykset
Suomen Fysioterapeutit. 2016. Fysioterapeutin ydinosaaminen. Viitattu 2.5.2024. Saatavissa http://www.suomenfysioterapeutit.com/ydinosaaminen/ammatillinen-osaaminen.html
Kirjoittajat
Tuula Hämäläinen työskentelee lehtorina ja tutoropettajana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikössä.
Pirjo Knuuttila työskentelee lehtorina ja harjoitteluvastaavana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikössä.
Sari Liikka työskentelee kehittämispäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikössä.
Outi Pöyhönen työskentelee lehtorina ja tutoropettajana LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikössä.
Artikkelikuva: Yhteistyöskentelyä opetussuunnitelman sisältöjen parissa (Kuva: Pirjo Knuuttila)
Viittausohje
Hämäläinen, T., Knuuttila, P., Liikka, S. & Pöyhönen, O. 2024. Fysioterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelmaralli. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/fysioterapeuttikoulutuksen-opetussuunnitelmaralli/