Päijät-Hämeen VetyStrategia jatkokehittää Vetyä, virtaa Kaakkoon- hankkeissa aloitettua vetytalousteemaa laajentaen hankkeiden aihepiiriä ja toteutusta Päijät-Hämeeseen. Päijät-Hämeen halkaisee E75, jonka kautta kulkee paljon maakunnan läpi kulkevaa raskasta liikennettä. Hankkeessa mallinnetaan muun muassa tämän raskaan liikenteen vedyn käyttöä liikennepolttoaineena.

Kirjoittaja: Mika Keski-Luopa

Vedyn käyttö raskaan liikenteen polttoaineena

Tieliikenteen energiankulutuksesta noin 70 prosenttia tulee henkilö- ja pakettiautojen käytöstä. Sähkö dominoi tulevaisuudessa näiden kevyiden ajoneuvoluokkien polttoaineena. Raskaassa liikenteessä diesel dominoi vielä seuraavan vuosikymmenen, vaikka lähes kaikki raskaan kaluston valmistajat kehittävät vedyn käyttöä polttomoottorissa käytettynä sellaisenaan tai sekoitettuna metaanin tai dieselin kanssa. Näiden ajoneuvojen tuotannon arvioidaan alkavan vuonna 2028. Vedyn käyttö polttokennoissa kaupallistetaan hieman myöhemmin, arvioilta 2030- luvun alussa. (Lindfors 2025)
Vaalean violetilla pohjalla raskas maansiirto ja osittain raskaat kuljetukset, keskivioletilla rakentaminen, jätteiden keruu, jakeluliikenne ja pitkä matka, säännölliset reitit, tummalla violetilla pitkä matka, vaihtelevat reitit ja osittain raskaat kuljetukset.
Kuva 1. Erilaisten raskaan tieliikenteen ajoneuvojen mahdolliset vaihtoehtoiset käyttövoimat. (Lindfors 2025)

Kuvassa 1 on ilmaistu vaalean violetin värillä polttomoottoria (LNG/diesel), keskivielotilla sähköä ja tumman violetin värillä vetyä käyttövoimana käyttävä raskas kalusto (Lindfors 2025). Käytännössä eri käyttövoiman valintaan vaikuttavat teknologian hinta, vuosittainen ajosuorite, energian kulutus ja polttoaineen tankkausmahdollisuudet. Kuvassa 1 pystyakselilla energiankulutus kasvaa alhaalta ylös ja vuosittaiset ajosuoritteet kasvavat vasemmalta oikealla (Lindfors 2025).

Kuvasta huomaa, että paikallinen jakelu- ja jätteen keruu liikenne tulee jatkossa tapahtumaan sähköllä. Näiden ajoneuvojen energiankulutus ja ajosuoritteet ovat vähäisiä ja niitä on helppo ladata joko julkisilla latausasemilla tai yrityksen toimipisteessä. Toinen ääripää on raskaat kuljetukset, joiden vuosittaiset ajosuoritteet ja energiankulutus on suurta. Näissä kuljetuksissa pitää pystyä kuljettamaan suurta määrää käyttövoimaa mukana ja näin ollen akut ovat poissa laskuista niiden viemän tilan ja painon vuoksi. Maansiirron tehtävät suoritetaan usein alueilla, joissa sähkön lataus ja vedyn tankkaus on hankala järjestää. Siksi tämä toimiala tulee luultavasti olemaan viimeinen raskaan liikenteen toimiala, joka toimii edelleen perinteisillä fossiilisilla polttoaineilla.

LABin vetyhankkeet 2020-luvulla

LABin energiahankkeet voidaan jakaa kolmeen katekoriaan: Energiatehokkuus, Energiajärjestelmät sekä Vetytalous ja hukkalämmön hyödyntäminen. Viimeksi mainittu on uusin tulokas LABin energiahankkeissa. LAB oli osatoteuttajana vuonna 2023 Vetyä, virtaa Kaakkoon – Mallinnuksesta markkinoihin ja Vetyä, virtaa Kaakkoon – hukkalämmön hyödyntämispotentiaali -hankkeissa. Näissä hankkeissa arvioitiin vedyntuotannon hukkalämmön hyödyntämistä kaukolämpöverkoissa ja edistettiin biogeenistä hiilidioksidia (bioCO2) suoraan tai välillisesti hyödyntäviä alueellisia vähähiilisiä energiaratkaisuja (LAB 2023a, LAB 2023b).

Hankkeiden toteutus synnyttää hankkeiden toteuttajille uutta energiateknistä osaamista ja syventää näkemystä energiamurroksen aiheuttamista yhteiskunnallisista ilmiöistä sekä tulevaisuuden energiajärjestelmistä. Uusi osaaminen ja syventynyt näkemys synnyttää aina vain vaikuttavimpia ja vaativampia hankkeita. Edellä mainittujen Kaakkois-Suomessa toteutettujen hankkeiden perusteella syntyi idea toteuttaa vetytaloutta edistävä ja edellisten hankkeiden aihepiiriä laajentava hanke Päijät-Hämeessä.

Päijät-Hämeen VetyStrategia (1.1.2025–30.62027) on Hämeen Ely- keskuksen rahoittama EAKR- hanke, joka keskittyy tutkimaan vedyntuotannon ja -käytön mahdollisuuksia Päijät-Hämeen alueella. Hankkeessa muun muassa jatketaan edellisissä hankkeissa aloitettua vedyntuotannon mallintamista mallintamalla vedyntuotannon ja sen hukkalämmön hyödyntämisen lisäksi vedyn käyttöä raskaan liikenteen polttoaineena. (LAB 2025)

Päijät-Hämeen VetyStrategian raskaan liikenteen vetyselvitys

Päijät-Hämeen VetyStrategia keskittyy tutkimaan vedyntuotannon ja -käytön mahdollisuuksia Päijät-Hämeen alueella. Hankkeessa muun muassa mallinnetaan valitun rajatun alueen vedyn tuotantoa, käyttöä ja hukkalämmön hyödyntämistä kokonaisuutena dynaamisen mallin avulla. Vedyn käyttökohteeksi on valittu sen käyttö raskaan liikenteen polttoaineena. (LAB 2025)

Päijät-Hämeen halki kulkee E75-tie, joka toimii tärkeänä väylänä maakunnan läpi kulkevalle raskaalle liikenteelle. Lahti ja Heinola sijaitsevat noin kahden tunnin ajomatkan päässä Vuosaaren satamasta, mikä vastaa tyypillistä raskaan liikenteen ajovuoroa, jos kuljettaja pitää lyhyitä taukoja. Ammattiliikenteessä on määräysten mukaan pidettävä lyhyt tauko kahden tunnin välein tai pidempi tauko neljän tunnin ajon jälkeen. Tämä sijainti tekee alueesta strategisesti sopivan myös vedyn tankkauspisteelle. Kuvassa 1 (Lindfors 2025) olevat pitkän matkan kuljetukset vaihtelevilla ja säännöllisillä reiteillä kuuluvat hankkeen tarkastelukohteisiin. Hankkeessa valitaan syksyllä 2025 pisteytyksen avulla kohde, jossa E75 varrella voisi tuottaa ja jakaa vetyä raskaan liikenteen läpiajoliikenteen käyttöön.

Pisteytyksen kriteerit mm. raaka-aineiden (uusiutuva energia, vesi) ja kaukolämpöverkon läheisyys, tilantarve. Lisäksi kohteen tulee olla todettu hyväksi kohteeksi Korkia Consulting & Rejlers (2022) tekemässä raskaan liikenteen latausinfra- selvityksessä. Mallinnukset tehdään sen jälkeen ja toimenpiteen tulokset julkaistaan kesällä 2026.

Lähteet

LAB. 2023a. Vetyä, virtaa Kaakkoon – hukkalämmön hyödyntämispotentiaali. Viitattu 6.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/vetya-virtaa-kaakkoon-hukkalammon-hyodyntamispotentiaali

LAB. 2023b. Vetyä, virtaa Kaakkoon – Mallinnuksesta markkinoihin. Viitattu 6.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/vetya-virtaa-kaakkoon-mallinnuksesta-markkinoihin

LAB. 2025. Päijät-Hämeen Vetystrategia. Viitattu 8.5.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/paijat-hameen-vetystrategia

Lindfors, H. 2025. Vedyn rooli liikenteen polttoaineena. Esitys Motivan puhtaan siirtymän ja energian koulutuksessa 6.5.2025.

Korkia Consulting Oy & Rejlers Oy. 2022. Raskaan liikenteen latausinfra – Päijät-Hämeen tarpeet ja mahdollisuudet. Viitattu 14.5.2025. Saatavissa https://paijat-hame.fi/wp-content/uploads/2023/01/Loppuraportti_Raskaan-liikenteen-latausinfra-Pa%CC%88ija%CC%88t-Ha%CC%88meen-tarpeet-ja-mahdollisuudet_Pakattu.pdf

Kirjoittaja

Mika Keski-Luopa toimii LABissa TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä RELE- Ratkaisuja alueelliseen kestävyyteen ja energiatehokkuuteen sekä Päijät-Hämeen VetyStrategia- hankkeissa. Lisäksi kirjoittaja toimii LABin ja Heinolan kaupungin välisen InnoHub- yhteistyön koordinaattorina.

Artikkelikuva: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydrogen_recharging_station,_by_Iwatani_in_Ariake_3.jpg (CC0)

Viittausohje

Keski-Luopa, M. 2025. Päijät-Hämeen VetyStrategia raskaan liikenteen käyttövoiman kannalta. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/paijat-hameen-vetystrategia-raskaan-liikenteen-kayttovoiman-kannalta/

Euroopan unionin osarahoittama