On monia tapoja elävöittää etäyhteistyötä tai etäoppimista. Distance LAB-hankkeessa on tullut esille, että erityisesti monet etätyötilojen tarjoajat ovat osoittaneet kiinnostusta immersiivisiä ratkaisuja kohtaan. Etäkokouksiin ja oppimistilaisuuksiin halutaan tarjota ratkaisuja ja elämyksiä. Monet pohtivat hyötyjä ja millaisia panostuksia näiden tarjoaminen ja käyttäminen vaatii. Tässä artikkelissa kuvataan muutamia esimerkkejä, joita etätyöntekijät ja etäkouluttajat voivat hyödyntää.
Kirjoittaja: Heidi Myyryläinen
Virtuaaliratkaisut yhteistyön ja oppimisen tukena
Etä- ja koulutusympäristöihin on tarjolla ja kehitteillä monenlaisia digitaalisia ratkaisuja, jotka hyödyntävät metaversumia, lisättyä todellisuutta (VR:ää), laajennettua todellisuutta (AR:ää) tai muita teknologioita. Metaversumi kuvaa enemmän laajaa digitaalista ekosysteemia ja unelmaa saumattomasta fyysiseen maailmaan yhteydessä olevasta virtuaalisesta maailmasta, ja VR ja AR ovat osia tässä kokonaisuudessa. Tavoitteena näillä ratkaisuilla on parantaa oppimiskokemuksia ja vuorovaikutusta. Samalla uskotaan, että etätyöstä ja oppimisesta voi tulla tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Kokemuksista halutaan immersiivisiä eli että käyttäjä kokee olevansa ja toimivansa kokonaisvaltaisesti ympäristössä, vaikka ympäristö tai sen elementit olisivatkin keinotekoisesti luotuja. Nämä ympäristöt voivat olla myös digitaalisia kaksosia aidoista ympäristöistä. Tällainen ympäristö, jossa useat hahmot liikkuvat ja toimivat yhdessä, voi herättää tunteita, osallistumisen kokemuksia ja yhteenkuuluvuutta.
Kiinnostavia esimerkkejä löytyy paljon. Esimerkiksi kampukselle tai yrityksen tiloihin voi rakentaa virtuaalisen kaksosen ENGAGE VR:n ratkaisuilla. Käyttäjät voivat astua koulunsa pihaan avattarensa kanssa, edetä käytäviä pitkin toisten hahmojen kanssa luentosaleihin tai ryhmätyötä tekemään kokoushuoneeseen. (ENGAGE XR 2022) Ympäristöt voivat olla myös luotuja testailemiseen, oppimiseen tai tekemisen pelillistämiseen. Immersiivisyyttä voidaan lisätä myös muutenkin kuin VR- tai AR-teknologioiden avulla. Esimerkiksi Cesim Oy tarjoaa toimialoihin ja erilaisiin liiketoimintaympäristöihin räätälöitäviä verkkopohjaisia yrityssimulaatioita oppilaitoksille ja yrityksille. Tiimi voi esimerkiksi luoda kuvitteellisen yrityksen ja tehdä rahoitus- tai markkina-analyysiä ja tehdä strategisia päätöksiä liiketoimintaympäristössä. (Cesim)
Tärkeän mahdollisuuden etäoppimiseen ja muuhunkin etätyöskentelyyn tuovat myös virtuaaliset kierrokset todellisissa paikoissa jonain tiettynä ajan hetkenä. Esimerkiksi Vrea tarjoaa virtuaalisia, vuorovaikutteisia kenttämatkoja asiantuntijoiden ja historioitsijoiden opastamana. Virtuaaliset kierrokset kytkeytyvät tarinoihin vuorovaikutteisella tavalla, jossa käyttäjät pääsevät liittymään hahmoihin ja ympäristöihin samalla muokaten tarinaa. (Vreal)
Kannattaako kokous järjestää metaversumipohjaissa yhteistyötilassa?
Metaversumipohjaiset ratkaisut ovat vielä melko tuoreessa kehitysvaiheessa, ja monet käyttäjät eivät ole vielä niitä testanneet ja pohtivat niiden käytön hyötyjä ja toisaalta myös sitä, mitä käyttäminen käytännössä tarkoittaa ja vaatii.
Yksi metaversen ekosysteemien edelläkävijäyrityksistä on Meta, joka investoi kehittämiseen (McKinsley & Company 2022). Useiden yritysten ratkaisuista löytyy ratkaisuita myös tapaamisten järjestäjälle. Esimerkiksi Metan Horizon Workroomsin avulla voi kutsua koolle virtuaaliseen kokoushuoneeseen osallistujia. Kokouksen järjestäminen vaatii kuitenkin valmistautumista ja resursseja. Osallistujat voivat hankkia metatilin ja yhteensopivat virtuaalilasit, joita ovat Meta Quest 2, Meta Quest 3 ja Meta Quest Pro, tai liittyä kokoukseen Zoomin kautta (Meta). Esimerkiksi vuonna 2024 Meta Quest 3 laseja on saatavilla hintaan 540–750 € (Gigantti 2024). Horizon Workrooms on ladattavissa internetistä ilmaiseksi. Alustalla käyttäjä pääsee luomaan virtuaalisen työtilan, luomaan avattaren ja luomaan kokoushuoneen. Osallistujat kutsutaan kokoushuoneeseen linkillä. VR-työkalujen avulla voi jakaa esityksiä kokouksen aikana.
Abramczuk ym. (2023) testasivat Horizon Workroomsia tutkimuksessaan ja huomasivat, että virtuaalinen todellisuus voi olla hyödyllinen työkalu etätiimien vuorovaikutukseen tietyissä tilanteissa. Ennen kokeilua osa koekäyttäjistä oli huolissaan kokeilun hyödyistä. Osa koekäyttäjistä koki raskaaksi uuden työkalun opettelun ja koki sen vievän tilaa itse työltä. Monet kokivat lopulta työympäristön kuitenkin hyödyllisenä ja mukaansa tempaavana. Horizon Workrooms kokoukset toivat läsnäolon ja yhteisön tunnetta, sitoutumista, spontaaneja tilanteita ja parempaa keskustelun dynamiikkaa. Virtuaalikokousten järjestäminen vie enemmän aikaa ja vaatii enemmän valmisteluja. Myös osallistujien valmistautumiselle ja oppimiselle on annettava aikaa. Huomionarvoista on myös, että osa kokee VR -laitteiden käytön raskaaksi tai saa jopa pahoinvointia niistä. Osa käyttäjistä valitsee mieluummin perinteiset videokokoukset kuin virtuaalisen todellisuuden kohtaamiset.
Kohtaamisen, paikkojen ja yhteistyön ratkaisujen kokeileminen on hyödyllistä, jos osallistujilla riittää aikaa ja resursseja. Tarjolla on suuri määrä ratkaisuita monenlaisiin erilaisiin tarpeisiin. Toisaalta ratkaisuihin liittyvä teknologia on selvästi vielä kehittymässä. Tulevaisuudessa avattaret voivat vaikkapa elehtiä vielä enemmän käyttäjänsä ilmeitä vastaavasti, ja laitteet ovat sopivampia vielä useammille.
Lähteet
Abramczuk, K., Bohdanowicz, Z., Muczyński, B., Skorupska, K. H. & Cnotkowski, D. 2023. Meet me in VR! Can VR space help remote teams connect: A seven-week study with Horizon Workrooms. International Journal of Human-Computer Studies. Vol.179. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2023.103104
Cesim. Cesim Business Simulations. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.cesim.com/fi
ENGAGE XR. 2022. Business Campus. Youtube-video. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=1VR4DLy1BtA
McKinsey & Company. 2022. Value creation in the metaverse – the real business of the virtual world. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/value-creation-in-the-metaverse
Meta. Meta Horizon Workrooms. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://forwork.meta.com/fi/en/horizon-workrooms/
Gigantti. 2024. Meta Quest 3. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://www.gigantti.fi/brand/meta-quest/meta-quest-3?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzIK1BhAuEiwAHQmU3u94EqWwyyisL4ESsNEs3l6iJVJeM90v5Ag_wWwFtDLDl2XnTvlVzhoCiNIQAvD_BwE
Vreal. Education. Viitattu 23.8.2024. Saatavissa https://vreal.fi/new-education
Kirjoittaja
Heidi Myyryläinen toimii TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä liiketoimintayksikössä. Hän toimii Interreg Baltic Sea Region-ohjelman rahoittamassa Distance LAB -projektissa, jossa kasvatetaan etätyön ja etäliiketoiminnan taitoja ohjelma-alueella.
Artikkelikuva: https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/naine-luova-kasi-tyopoyta-4476619/ (Pexels Licence)
Viittausohje
Myyryläinen, H. 2024. Kohtaamista, paikkoja ja yhteistyötä virtuaalitodellisuudessa. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/kohtaamista-paikkoja-ja-yhteistyota-virtuaalitodellisuudessa/