Suomen Opasliitto viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuottaan, mikä tarjoaa oivan tilaisuuden pohtia oppaiden roolia nykypäivänä ja heidän koulutukseensa kohdistuvia vaatimuksia. Oppaat ovat nykyään paljon enemmän kuin vain historiallisten faktojen kertoja; he toimivat kulttuurilähettiläinä, opettajina ja unohtumattomien kokemusten mahdollistajina. Tämä monipuolinen rooli edellyttää vahvaa ja dynaamista koulutusta.

Kirjoittajat: Johanna Heinonen & Tiina Kuosmanen

Nykypäivän oppaan rooli

Oppaan rooli on laajentunut merkittävästi viime vuosikymmeninä. Perinteisesti oppaat ovat toimineet paikallisen historian ja kulttuurin asiantuntijoina, mutta nykyään heidän odotetaan hallitsevan myös monia muita osa-alueita. Tämä sisältää kielitaidon, asiakaspalvelutaidot, tarinankerrontataidon, ensiaputaidot sekä kyvyn käyttää erilaisia teknologioita ja sosiaalisen median kanavia.

Kulttuurilähettiläänä toimiminen on yksi oppaan tärkeimmistä tehtävistä. Oppaat eivät ainoastaan esittele nähtävyyksiä, vaan he myös välittävät paikallisia tapoja, perinteitä ja arvoja. Heidän tehtävänsä on auttaa matkailijoita ymmärtämään ja arvostamaan paikallista kulttuuria syvemmin, mikä edistää kulttuurien välistä ymmärrystä ja kunnioitusta (Tölkes 2020).

Opettajan rooli korostuu erityisesti koululais- ja opiskelijaryhmien kanssa toimiessa. Oppaat tarjoavat tietoa tavalla, joka on mukaansatempaavaa ja helposti ymmärrettävää, hyödyntäen usein tarinankerrontaa ja interaktiivisia menetelmiä. Tämä vaatii pedagogisia taitoja ja kykyä mukauttaa esitystapa eri-ikäisille ja -taustaisille yleisöille (Tölkes 2020). Siksi varmaan moni Suomen Opasliiton noin 1050 auktorisoiduista opasjäsenestä onkin taustaltaan joko opettaja tai asiakaspalvelija.

Kokemusten mahdollistajana oppaat ovat avainasemassa luomassa matkailijoille unohtumattomia elämyksiä. Tämä tarkoittaa reittien suunnittelua, erityisten teemakierrosten järjestämistä tai paikallisten tapahtumien ja aktiviteettien esittelemistä. Oppaat tekevät usein yhteistyötä paikallisten yritysten ja organisaatioiden kanssa tarjotakseen ainutlaatuisia ja autenttisia kokemuksia (Aboelmagd 2023).

Opastyön vaatimukset

Oppaiden monipuolinen rooli asettaa korkeita vaatimuksia koulutukselle. Suomen Opasliitto on ollut aktiivisesti mukana kehittämässä oppaiden koulutusta ja varmistamassa sen laadun. Koulutusohjelmien tulee kattaa laaja-alaisesti niin teoreettista tietoa kuin käytännön taitoja. Laadun varmistamiseksi oppaat antavat myös viiden tai kahdeksanvuoden välein aktiivisuusnäytön opastustaidoistaan.

Kielitaito on keskeinen osa oppaan ammattitaitoa. Kansainväliset matkailijat arvostavat oppaita, jotka pystyvät kommunikoimaan sujuvasti heidän omalla kielellään. Tämä ei ainoastaan paranna matkailijoiden kokemusta, vaan myös auttaa välttämään väärinkäsityksiä ja parantaa turvallisuutta (Suomen Opasliitto 2023).

Asiakaspalvelutaidot ovat välttämättömiä, sillä oppaat ovat usein ensimmäinen tai ainut kontakti, jonka matkailijat kohtaavat saapuessaan uuteen kohteeseen. Hyvä asiakaspalvelu luo positiivisen ensivaikutelman ja voi merkittävästi vaikuttaa matkailijan kokonaiskokemukseen (Tölkes 2020; Suomen Opasliitto 2023).

Ensiaputaidot ja turvallisuusosaaminen ovat tärkeitä erityisesti seikkailu- ja luontomatkailussa. Oppaan tulee osata toimia hätätilanteissa ja huolehtia ryhmänsä turvallisuudesta kaikissa olosuhteissa (Aboelmagd 2023). Matkailualan turvallisuuspassikoulutus (MaTupa) sisältyykin Opasliiton opaskoulutuksiin.

Teknologian hyödyntäminen on nykypäivän oppaan työssä yhä tärkeämpää. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi digitaalisia opastuskierroksia, sosiaalisen median käyttöä markkinointiin tai erilaisten sovellusten hyödyntämistä kierrosten suunnittelussa ja toteutuksessa (Aboelmagd 2023).

Jatkuva koulutus ja itsensä kehittäminen ovat välttämättömiä oppaan ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. Suomen Opasliitto järjestää säännöllisesti koulutuksia ja seminaareja, joissa oppaat voivat päivittää tietojaan ja taitojaan sekä verkostoitua ja vaihtaa ajatuksia kollegoidensa kanssa (Suomen Opasliitto 2023).

Restonomikoulutuksen ja opastaitojen risteäminen

Restonomikoulutus, vaikka se ei suoranaisesti kouluta oppaita, tarjoaa monia taitoja ja näkökulmia, jotka ovat hyödyllisiä myös opastoiminnassa. Restonomikoulutuksessa keskitytään muun muassa asiakaspalveluun, liiketoiminnan johtamiseen, tapahtumien järjestämiseen ja kestävään matkailuun – kaikki nämä ovat taitoja, jotka ovat erittäin arvokkaita myös oppaan työssä.

Asiakaspalvelu on yksi keskeisistä osa-alueista sekä restonomikoulutuksessa että oppaiden työssä. Restonomit oppivat ymmärtämään asiakaspalvelun tärkeyden ja kehittävät taitoja, joilla voi luoda positiivisia asiakaskokemuksia. Tämä on suoraan sovellettavissa oppaan rooliin, jossa ensivaikutelma ja palvelun laatu ovat ratkaisevia (Tölkes 2020).

Liiketoiminnan johtaminen on toinen tärkeä osa-alue restonomikoulutuksessa. Tämä sisältää talouden hallintaa, markkinointia ja henkilöstöjohtamista, jotka ovat hyödyllisiä taitoja myös itsenäisesti toimiville oppaille tai niille, jotka työskentelevät suurissa matkailuyrityksissä. Oppaat voivat hyödyntää näitä taitoja esimerkiksi suunnitellessaan ja toteuttaessaan erilaisia opastuskierroksia (Aboelmagd 2023).

Tapahtumien järjestäminen on ala, jossa restonomit saavat paljon kokemusta. Tapahtumien suunnittelu ja toteutus vaativat huolellista organisointia ja koordinointia, mikä on arvokas taito myös oppaiden työssä, erityisesti silloin, kun järjestetään suurempia ryhmäkierroksia tai erikoisopastuksa (Aboelmagd 2023).

Kestävä matkailu on yhä tärkeämpi osa matkailualaa, ja restonomikoulutuksessa painotetaan kestävän kehityksen periaatteita. Oppaat voivat hyödyntää tätä tietoa opastuksessaan, edistäen ympäristöystävällisiä käytäntöjä ja lisäämällä tietoisuutta kestävästä matkailusta matkailijoiden keskuudessa (Tölkes 2020).

Tulevaisuuden näkymät

Matkailualan kehittyessä myös oppaan rooli ja siihen kohdistuvat vaatimukset tulevat muuttumaan. Kestävän matkailun periaatteet tulevat korostumaan entisestään, ja oppaiden tulee osata opastaa myös näiden periaatteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa ympäristöystävällisten käytäntöjen edistämistä ja paikallisen yhteisön tukemista (Tölkes 20203).

Virtuaalitodellisuus ja muut uudet teknologiat tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Oppaiden tulee pysyä ajan tasalla teknologian kehityksestä ja osata hyödyntää sitä työssään (Aboelmagd 2023).

Oppaan työ on ennen kaikkea intohimotyötä. Se vaatii rakkautta paikalliseen kulttuuriin, historiaan ja ihmisiin sekä halua jakaa tätä rakkautta muiden kanssa. Suomen Opasliitto on ollut ja tulee olemaan keskeinen toimija varmistamassa, että suomalaiset oppaat voivat jatkossakin tarjota korkeatasoista ja ammattitaitoista opastuspalvelua matkailijoille ympäri maailman (Suomen Opasliitto 2023).

Lähteet

Aboelmagd, A. 2023. Emerging Technology Trends in Tour Guiding: Virtual and Distance Tour Guiding. مجلة کلية السياحة والفنادق. جامعة المنصورة, 13(13), 341–370. Viitattu 2.7.2024. Saatavissa https://doi.org/10.21608/mkaf.2023.328695

Tölkes, C. 2020. The role of sustainability communication in the attitude–behaviour gap of sustainable tourism. Tourism and Hospitality Research. 20(1), 117–128. Viitattu 2.7.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/1467358418820085

Suomen Opasliitto. 2023. Suomen Opasliitto valmistautuu 50 v. Viitattu 2.7.2024. Saatavissa https://www.suomenopasliitto.fi/uutiset/suomen-opasliitto-valmistautuu-50-v/

Kirjoittajat

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja TKI-asiantuntijana. Erityisesti matkailun monimuotoinen kehittäminen, digitaalinen viestintä ja asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä, ja opettajanahän kokee usein olevansa oppaan roolissa.

Tiina Kuosmanen työskentelee TKI-asiantuntijana Savonia ammattikorkeakoulussa ja on istunut Suomen opasliiton hallituksessa Savo-Karjala alueen edustajana 2005-2023. Opastaminen ja valtakunnallisen opaskoulutuksen kehittäminen on ollut hänelle sydämen asia. Tiina toimii paikallisoppaana Tahkolla, Nilsiässä ja Siilinjärvellä sekä on virallinen Opasliiton opastusnäyttöjen arvioija.

Artikkelikuva: https://pxhere.com/en/photo/650133 (CC0)

Viittausohje

Heinonen, J. & Kuosmanen, T. 2024. Oppaan rooli nykypäivänä ja koulutuksen vaatimukset. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/oppaan-rooli-nykypaivana-ja-koulutuksen-vaatimukset/