Digitaalinen aikakausi on mullistanut monen toimialan. Airbnb tarjoaa majoitusta omistamatta kiinteistöjä, Uber pyörittää taksitoimintaa ilman omaa autokalustoa ja Meta hallitsee mediakenttää tuottamatta sisältöä. Nyt Qatar Airways on ottanut askeleen kohti uudenlaista lentoyhtiötoimintaa, jossa matkustaja pääsee perille lentämättä. Tämä innovatiivinen lähestymistapa haastaa perinteisen käsityksen lentomatkailusta ja avaa uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen.
Kirjoittaja: Sami Heikkinen
Qatar Airways on lanseerannut yhdessä tekoäly-yritys Akoolin kanssa markkinointikampanjan, joka vie lentoyhtiön brändimarkkinoinnin uudelle tasolle. Kampanjan ytimessä on maailman ensimmäinen lentoyhtiömainos, jossa katsoja voi olla päätähti. Tämä innovatiivinen lähestymistapa hyödyntää Akoolin kehittynyttä tekoälyteknologiaa, kuten FaceSwap-ominaisuutta, realistisia avatareita ja videon kääntämistä eri kielille. (Flyqatar 2024.)
Virtuaalimatkailu uudessa muodossa
Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Badr Mohammed Al-Meer korostaa, että yhtiö pyrkii ylittämään asiakkaiden odotukset ja luomaan henkilökohtaisia kokemuksia (Flyqatar 2024). Tämä tavoite konkretisoituu AI Adventure -kampanjassa, jossa asiakas voi astua sisään Qatar Airwaysin mainokseen ja kokea virtuaalisen matkan yhtiön palveluiden parissa.
Kampanja tarjoaa uudenlaisen näkökulman virtuaalimatkailuun. Perinteisesti virtuaalimatkailu on keskittynyt kohteiden esittelyyn 360-asteen videoiden tai virtuaalitodellisuuden avulla. Qatar Airwaysin lähestymistapa vie konseptin pidemmälle: se ei vain esittele kohteita, vaan antaa katsojan kokea itsensä osana matkaa alusta loppuun.
Virtuaalimatkailun merkitys on kasvanut viime vuosina, erityisesti COVID-19-pandemian aikana. Guttentag (2010) on jo yli vuosikymmen sitten ennustanut virtuaalimatkailun potentiaalin muuttaa matkailualaa. Qatar Airwaysin kampanja osoittaa, että tämä potentiaali on nyt realisoitumassa innovatiivisilla tavoilla.
Personoitu markkinointi uudella tasolla
Markkinoinnin personointi on ollut trendikäs aihe jo vuosia, mutta Qatar Airwaysin kampanja nostaa sen uudelle tasolle. Sen sijaan, että asiakkaalle vain kohdennettaisiin sisältöä hänen mieltymystensä mukaan, hänestä itsestään tulee sisällön keskipiste. Tämä luo ainutlaatuisen emotionaalisen siteen brändin ja kuluttajan välille.
Tämä lähestymistapa heijastelee laajempaa trendiä, jossa kuluttajat odottavat yhä personoidumpia kokemuksia. Deloitten tutkimus osoittaa, että 36 % kuluttajista on kiinnostunut ostamaan personoituja tuotteita tai palveluita, ja 48 % on valmis odottamaan pidempään saadakseen personoidun tuotteen tai palvelun (Deloitte 2015).
Tekoälyn rooli matkailualan mullistajana
Qatar Airwaysin kampanja on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoäly voi mullistaa matkailualan. Tekoälyn avulla voidaan luoda immersiivisiä, personoituja kokemuksia, jotka aiemmin olisivat olleet mahdottomia tai äärimmäisen kalliita toteuttaa.
Gartner (2021) ennustaa, että vuoteen 2025 mennessä 80 % asiakaspalveluinteraktioista tapahtuu tekoälyn avulla. Matkailualalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tekoälypohjaisia matkaoppaita, personoituja matkasuosituksia ja virtuaalisia hotellikierroksia.
Qatar Airwaysin kampanja osoittaa, että tekoäly voi myös muuttaa tapaa, jolla matkailualan yritykset markkinoivat itseään. Sen sijaan, että asiakkaille näytetään geneerisiä mainoksia, heille voidaan tarjota interaktiivisia, personoituja kokemuksia, jotka jäävät mieleen ja luovat vahvemman yhteyden brändiin.
Haasteet ja eettiset näkökulmat
Vaikka Qatar Airwaysin kampanja on innovatiivinen, se herättää myös kysymyksiä yksityisyydestä ja datan käytöstä. Kasvojenvaihto-teknologian käyttö markkinoinnissa vaatii kuluttajien luottamusta siihen, että heidän kuviaan käsitellään vastuullisesti. Yritysten on oltava läpinäkyviä siitä, miten dataa kerätään, käytetään ja säilytetään.
Tekoälyn eettinen käyttö markkinoinnissa on noussut tärkeäksi keskustelunaiheeksi. Krafft et al. (2019) korostavat tarvetta kehittää eettisiä ohjeistoja tekoälyn käytölle markkinoinnissa. Näihin ohjeistoihin tulisi sisältyä periaatteita liittyen läpinäkyvyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja kuluttajien autonomian kunnioittamiseen.
Lisäksi on pohdittava, voiko tällainen virtuaalinen kokemus korvata aitoa matkustamista. Vaikka kampanja tarjoaa innovatiivisen tavan kokea Qatar Airwaysin palvelut, se ei voi täysin korvata fyysisen matkustamisen tuomia elämyksiä ja kulttuurikokemuksia. Toisaalta virtuaaliset kokemukset voivat toimia inspiraation lähteenä ja kannustaa ihmisiä matkustamaan fyysisesti kohteisiin, joihin he ovat tutustuneet virtuaalisesti.
Vaikutukset lentoliikenteeseen ja matkailualaan
Qatar Airwaysin kampanja herättää kysymyksen siitä, miten se vaikuttaa perinteiseen lentoliikenteeseen. Vaikka virtuaaliset kokemukset eivät todennäköisesti korvaa fyysistä matkustamista, ne voivat muuttaa kuluttajien odotuksia ja käyttäytymistä.
Lentoyhtiöt voivat hyödyntää virtuaalisia kokemuksia monin tavoin. Virtuaaliset kokemukset voivat auttaa matkustajia tutustumaan kohteeseen etukäteen ja suunnittelemaan matkaansa paremmin. Matkustajat voivat tutustua eri matkustusluokkiin ja palveluihin virtuaalisesti ennen lipun ostamista. Virtuaaliset lennot voivat auttaa lentopelkoisia totuttautumaan lentokokemukseen turvallisessa ympäristössä. Virtuaaliset kokemukset voivat toimia palkintona tai lisäetuna kanta-asiakasohjelmissa.
Laajemmin matkailualalla virtuaaliset kokemukset voivat toimia markkinoinnin työkaluna, inspiraation lähteenä ja jopa vaihtoehtoisena matkailumuotona esimerkiksi liikuntarajoitteisille tai ympäristötietoisille kuluttajille.
Tulevaisuuden näkymät
Qatar Airwaysin kampanja voi olla alkusoittoa uudenlaiselle lentoyhtiötoiminnalle, jossa virtuaaliset kokemukset täydentävät fyysistä matkustamista. Tulevaisuudessa voimme nähdä lentoyhtiöiden tarjoavan yhä enemmän virtuaalisia elämyksiä osana palveluvalikoimaansa.
Tämä trendi voi johtaa tilanteeseen, jossa lentoyhtiöt eivät enää keskity pelkästään ihmisten fyysiseen kuljettamiseen paikasta toiseen, vaan tarjoavat kokonaisvaltaisia matkailukokemuksia, joissa yhdistyvät fyysiset ja virtuaaliset elementit. Näin lentoyhtiöt voivat laajentaa liiketoimintaansa perinteisen lentoliikenteen ulkopuolelle ja tavoittaa uusia asiakasryhmiä.
Virtuaalisen ja fyysisen matkailun yhdistelmä voi myös tarjota ratkaisuja kestävän matkailun haasteisiin. Gössling et al. (2020) korostavat tarvetta vähentää matkailun hiilijalanjälkeä. Virtuaaliset kokemukset voivat osaltaan auttaa tässä tarjoamalla vähäpäästöisen vaihtoehdon osalle matkoista.
Johtopäätökset ja suositukset
Qatar Airwaysin AI Adventure -kampanja on esimerkki siitä, miten tekoäly ja personoitu markkinointi voivat muuttaa perinteisiä toimialoja. Se osoittaa, että lentoyhtiö voi tarjota matkailukokemuksia ilman varsinaista lentämistä. Vaikka fyysinen matkustaminen säilyy edelleen lentoyhtiöiden ydintoimintana, virtuaaliset kokemukset voivat tulevaisuudessa muodostaa merkittävän osan niiden palvelutarjonnasta.
Tämä innovaatio haastaa meidät pohtimaan, miten muut toimialat voisivat hyödyntää vastaavia teknologioita asiakaskokemuksen parantamisessa. Se myös korostaa tarvetta käydä avointa keskustelua tekoälyn eettisestä käytöstä markkinoinnissa ja kuluttajien yksityisyyden suojaamisesta.
Qatar Airwaysin kampanja osoittaa, että lentoyhtiöt ja muut matkailualan toimijat voivat luoda arvoa asiakkailleen myös ilman fyysistä matkustamista. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakassuhteiden syventämiseen. Samalla se haastaa perinteiset käsitykset siitä, mitä lentoyhtiön tai matkailualan yrityksen liiketoiminta voi olla. Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka onnistuvat luomaan saumattoman yhdistelmän fyysisiä ja virtuaalisia matkailukokemuksia. LAB-ammattikorkeakoulun kasvun ja kaupallistamisen tutkimustiimi auttaa yrityksiä tässä kehittämistyössä.
Lähteet
Deloitte. 2015. Made-to-order: The rise of mass personalization. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/consumer-business/deloitte-uk-consumer-review-mass-personalisation.pdf
Flyqatar. 2024. Ready to star in your AI Adventure? Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://ai.flyqatar.com/
Gartner. 2021. Gartner Predicts 80% of Customer Service Interactions Will Be Handled by AI in 2025. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2021-01-12-gartner-predicts-80–of-customer-service-organization
Guttentag, D.A. 2010. Virtual reality: Applications and implications for tourism. Tourism Management. Vol. 31 (5), 637-651. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.07.003
Gössling, S., Scott, D. & Hall, C.M. 2020. Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism. Vol. 29 (1), 1-20. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
Krafft, M., Arden, C.M. & Verhoef, P.C. 2019. Permission Marketing and Privacy Concerns — Why Do Customers (Not) Grant Permissions? Journal of Interactive Marketing. Vol. 39, 39-54. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.intmar.2017.03.001
Kirjoittaja
Sami Heikkinen, FM, KTM, opettaa LAB-ammattikorkeakoulussa palveluiden kehittämistä ja odottaa innolla mahdollisuutta kokeilla virtuaalista lentomatkailua.
Artikkelikuva: https://pxhere.com/en/photo/1261535 (CC0)
Viittausohje
Heikkinen, S. 2024. Lentoyhtiö, jolla ei tarvitse lentää päästäkseen perille. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/lentoyhtio-jolla-ei-tarvitse-lentaa-paastakseen-perille/