
Viime aikoina tiedotusvälineissä on käsitelty suomalaisten verkkokauppojen ahdinkoa kiinalaisten halpakauppojen rynnittyä Suomen markkinoille. Onko suomalaisella pk-yrityksellä mahdollisuuksia pärjätä kiinalaisten halpakauppojen puristuksessa? Entä mitä muita vaikutuksia halpaverkkokaupoilla on?
Kirjoittaja: Tarja Isola
Temutuksesta on tullut synonyymi halvan tavaran hamstraamiselle verkosta (Pekkonen 2025). Useat tahot ovat nostaneet esille kiinalaisten verkkokauppojen mukanaan tuomat ongelmat. Halpoihin hintoihin perustuva kiinalainen verkkokauppa on vienyt Suomessa markkinoita suomalaisilta verkkokaupoilta. Painava näkökulma on myös pakettirallista ilmastolle ja ympäristölle aiheutuvat vaikutukset. Halpakaupat eivät tiedota tuotteiden valmistuksesta aiheutuvista ympäristövaikutuksista, millaisissa oloissa tuotteita valmistetaan tai ota vastuuta tuotteiden turvallisuudesta kuluttajille. Kiinalaisten verkkokauppojen tuotteissa voi olla haitallisia aineita, joita ei sallita EU:n alueella tai Suomessa. Haitallisilla aineilla on vaikutusta sekä käyttäjiin että jätteiden käsittelyprosessiin Suomessa. (Koskela 2025.) Toimijat peräänkuuluttavat toimia tavaravyöryn mukanaan tuomien ongelmien ratkaisemiseksi (Kalmi 2025).
Pakettitulva Kiinasta ei ole enää Tullin hallinnassa. Yksittäisten pakettimäärien volyymi on kasvanut valtavasti – ja sille on syynsä. Jos tavaraa tuotaisiin rahtina suurempina lasteina, niistä olisi maksettava tulli. Lähetykset saapuvat kuitenkin Suomeen lentokoneella, sillä alle 150 euron verkkokauppatilaukset EU:n ulkopuolelta ovat tullivapaita. Toisin kuin suuria lähetyksiä, Tulli ei pysty tarkastamaan jokaisen yksittäisen paketin tuoteturvallisuutta. (Koskela 2025.)
Samaan aikaan vastuullisuuteen liittyvää sääntelyä kiristetään EU:n alueella. Esimerkiksi Euroopan komission kestävyysraportointidirektiivi CSRD tuo aiempaa pienemmät yritykset lakisääteisen kestävyysraportoinnin piiriin. Direktiivi kannustaa investoimaan toimiin, jotka vähentävät ympäristövaikutuksia ja tukevat siirtymää kohti kestävää liiketoimintaa. (Euroopan komissio 2025.)
Halpuudesta huumaantuneet kuluttajat
Selvityksen mukaan Kiinan halpaverkkokaupoista ostavat erityisesti keski-ikäiset miehet. Vaikka elektroniikkaa, varaosia ja työkaluja myyvä Aliexpress on kasvanut merkittävästi, on Temu silti kiinalaisista verkkokaupoista suosituin. Ultrapikamuotia myyvän Sheinin suosio on kääntynyt laskuun, koska alle 50-vuotiaat naiset ovat vähentäneet ostoksiaan kiinalaisissa kaupoissa. (Suopanki 2025.)
Kiinalaisia halpaverkkokauppoja on syytetty puutteellisesta kuluttajansuojasta, tavaran tuottamisesta, joka ei täytä tuoteturvallisuusvaatimuksia ja manipuloivista myyntitekniikoista, kuten riippuvuutta aiheuttavan shoppailun pelillistämisestä (Pekkonen 2024).
Nyt tarvitaan lisää tietoisuutta ja ratkaisuja
On tärkeää lisätä kuluttajien tietoisuutta kiinalaisten halpakauppojen ympäristövaikutuksista, tuoteturvallisuuden puutteista sekä oloista, joissa tuotteita valmistetaan. Tätä tietoa ei yleensä halpakauppojen verkkosivuilla ole tosin saatavilla. Lähtökohdat ovat haastavat, mutta syntyneisiin ongelmiin on olemassa ratkaisuja. Verkkokauppojen päästöongelmaan – joka syntyy erityisesti tuotteiden logistiikasta ja tuotepalautuksista – on mahdollista löytää ratkaisuja, joiden avulla tarkastellaan pakkausmenetelmiä, pakettien kuljetusta ja palautusta sekä varastointia, joita on mahdollista kehittää hiilineutraalimpaan ja vastuullisempaan suuntaan.
Vastuullinen verkkokauppa -kyselytutkimuksen (2021) mukaan tuotteiden vastuullisuudella on vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin verkkokaupoissa. Osa asiakkaista ovat valmiita maksamaan tuotteiden hiilijalanjäljen kompensoinnista ja odottamaan kauemmin tuotteiden ympäristöystävällisempää toimitusta. Asiakkaat toivovat verkkokaupoilta myytävien tuotteiden vastuullisuutta, tuotepakkausten ympäristöystävällisyyttä sekä työntekijöiden ja tavarantoimittajien oikeudenmukaista kohtelua. Kyselyn mukaan verkkokauppiailla ei ole tällä hetkellä riittävää tietoa ja osaamista tai kylliksi aikaa vastuullisuustyöhön, ja tämä koettiin haasteeksi kehityksen kannalta. Suurimmalla osalla ei ollut käytössä verkkokaupankäyntiin kantaa ottavaa vastuullisuussuunnitelmaa.
Verkkokaupoilla olisi teknisesti hyvät mahdollisuudet tarjota kuluttajille tietoa ilmastovaikutuksista ja materiaaleista, mutta sitä on tällä hetkellä tarjolla niukasti. Eettisen kaupan puolesta ry:n (2022) tekemän tutkimuksen mukaan vain viisi (5) verkkokauppaa kertoo tuotekohtaisissa tiedoissa edes tuotteen valmistusmaan ja neljä (4) kertoo tuotteiden palautusprosentin. Verkkokauppojen on myös mahdollista vaatia tavarantoimittajilta vastuullisuuteen liittyvää tietoa ja tuoda sen kuluttajan näkyville verkkokaupassa.
Hallitsemattomasta verkkokauppakuluttamisesta aiheutuvia kasvihuonepäästöjä, lisääntynyttä energiankulutusta ja muita ympäristövaikutuksia on mahdollista vähentää erilaisten työkalujen ja toimenpiteiden avulla, jolloin ympäristön kannalta kestävä resurssien käyttö on mahdollista myös tässä kontekstissa. Toimitusketjujen hallinta auttaa sekä tavaroiden ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun hallinnassa. Verkkokauppa toimii usein globaalissa ympäristössä, jolloin tehtävillä toimenpiteillä on kansainvälisiä ulottuvuuksia. Jos verkkokauppa toimii pelkkänä alustana eri yritysten tuotteille, on toiminnan läpinäkyvyys ja tiedon tarjoaminen yhtä tärkeää.
Lähteet
Crasman. 2021. Vastuullinen verkkokauppa -kyselytutkimus 2021. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://www.crasman.fi/hubfs/Crasman%20Insight/Vastuullinen%20verkkokauppa%202021%20-%20tulokset.pdf
Eettisen kaupan puolesta ry. 2022. Eetti selvitti: 13 verkkokaupan vastuullisuustyössä petrattavaa. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://eetti.fi/sisallot/eetti-selvitti-13-verkkokaupan-vastuullisuustyossa-petrattavaa/
Euroopan komissio. 2025. Corporate sustainability reporting. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://finance.ec.europa.eu/capital-markets-union-and-financial-markets/company-reporting-and-auditing/company-reporting/corporate-sustainability-reporting_en?prefLang=fi
Kalmi, M. 2025. Kiinalaisten verkkokauppojen myynti Suomeen moninkertaistui viime vuoden aikana. Yhteiskannanotossa peräänkuulutetaan toimia tavaravyöryn mukanaan tuomien ongelmien ratkaisemiseksi. Erikoiskaupan liitto ETU ry. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://www.etu.fi/uutiset/tasapuoliset-ja-reilut-pelisaannot-verkkokauppaan-yhteiskannanotossa-vaaditaan-nopeita-ja-vaikuttavia-toimia-epareilun-kilpailuasetelman-korjaamiseksi.html
Koskela, M. 2025. Temu räjäytti vuodessa pakettirallin – tässä lista suomalaisten tilaamasta krääsästä. Yle. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://yle.fi/a/74-20142070
Pekkonen, S. 2025. Paketti Kiinasta. Talouselämä nro 15/2025, 42-47. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa rajoitetusti.
Pekkonen, S. 2024. Tubettaja tienaa Temu-tavaralla ja Tokmanni-pomo huolestui: Tällainen on rakettimaisen nousun suomalaisten suosioon tehnyt kohukauppa. Talouselämä nro 24/2024. Viitattu 17.4.2024. Saatavissa rajoitetusti www.talouselama.fi
Suopanki, S. 2025. Suomessa kiinalaisissa verkkokaupoissa shoppailevat eniten keski-ikäiset miehet. Etelä-Suomen Sanomat. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8372023
Kirjoittaja
Tarja Isola (KTM, AmO) työskentelee vastuullisen liiketoiminnan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.
Artikkelikuva: https://pxhere.com/en/photo/1161323 (CC0)
Viittausohje
Isola, T. 2025. Verkkokauppojen ahdinko kiinalaisten halpakauppojen puristuksessa. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/verkkokauppojen-ahdinko-kiinalaisten-halpakauppojen-puristuksessa/