
Luovien alojen ammattilainen kohtaa tämän päivän työelämässä paljon muutoksia. Digitalisaatio, tekoäly ja kestävyyshaasteet muokkaavat työn sisältöä ja osaamisvaatimuksia jatkuvasti. Muuttuvat toimintaympäristö vaatii myös tekijöiltä uutta osaamista. Jatkuva oppiminen on lähes välttämättömyys. Se antaa luovien alojen tekijöille välineitä pysyä mukana muutoksessa, kehittää kilpailukykyään ja rakentaa uusia urapolkuja – usein juuri silloin, kun työelämän suunnat ovat epävarmimpia.
Kirjoittaja: Sanna Apajalahti
Mitä jatkuva oppiminen tarkoittaa käytännössä?
Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan osaamisen kehittämistä ja uudistamista koko elämän ajan, erityisesti työuran eri vaiheissa. Kyse on siitä, että opimme jatkuvasti uusia taitoja ja tietoja, jotta pysymme mukana muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa. Osaamisen uudistaminen voi olla esimerkiksi koulutukseen osallistumista, uuden oppimista työpaikalla tai omien taitojen kehittämistä harrastusten kautta. Tavoitteena on, että jokaisella olisi mahdollisuus päivittää osaamistaan ennakoivasti, edetä työuralla ja sopeutua uusiin tehtäviin tarpeen mukaan. (Opetushallitus 2025.)
Elinikäinen oppiminen parantaa mahdollisuuksia työllistyä, lisää tasa-arvoa osallistumisessa ja mahdollistaa merkityksellisen elämän edellyttämät tiedot ja taidot. Siksi sitä tuetaan sekä yhteiskunnan että työnantajien taholta. (Opetushallitus 2025.) Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (Arola & Hyry 2023) tutkimuksen mukaan 82 prosenttia suomalaisista työikäisistä kokee jatkuvan oppimisen itselleen erittäin tärkeäksi.
Osaamisen täydentämisen mahdollisuudet ulottuvat päivän mittaisista valmennuksista aina usean vuoden laajuisiin täydennyskoulutusohjelmiin. Toteutustapa voi nykyään vaihdella: opintoja voi tehdä paikan päällä, etänä tai hybridinä, oman elämäntilanteen mukaan. Koulutuksia järjestävät useat eri tahot, ja tarjolla on sekä maksullisia että maksuttomia vaihtoehtoja. (Helsingin yliopisto 2024.)
Luovan alan osaajien erityistarpeet
Luovilla aloilla jatkuvan oppimisen tarpeet on tunnistettu erityisesti alan nopean murroksen ja työelämän muutosten takia. Kyselyissä ja selvityksissä nousee esiin, että työmarkkinat vaativat yhä laajempaa ja monialaisempaa osaamista, mikä tarkoittaa, että perinteinen koulutus ei enää yksin riitä – osaamista täytyy päivittää ja laajentaa läpi työuran. Keskeisiksi jatkuvan oppimisen tarpeiksi on tunnistettu mm. digitalisaatio ja teknologinen kehitys, liiketoimintaosaaminen ja kaupallistaminen, kestävä kehitys ja vastuullisuus, sekä verkostoituminen (Gigle 2024; Lith 2024; VTT 2023.)
Luovien alojen urat ovat yhä harvemmin suoraviivaisia. Pitkänkin työuran jälkeen monet tuntevat, että heidän osaamisensa ei enää vastaa uuden teknologian ja median muutosnopeuden vaatimuksia (Kurutz 2025). Yrittäjämäisyys, projektiluonteiset tehtävät ja monialaiset tiimit ovat työelämän arkea, ja siksi omaa osaamista täytyy monesti rakentaa joustavasti työn ohella. Jatkuva oppiminen antaa ammattilaiselle välineitä siirtyä uusiin tehtäviin, testata uusia urapolkuja ja löytää yllättäviäkin väyliä omalle osaamiselle.
Luovien alojen ammattilaiset kohtaavat säännöllisesti uusia teknologioita, työtapoja ja asiakasodotuksia – esimerkiksi tekoäly, uudet suunnitteluohjelmat ja digitaaliset markkinointikanavat muovaavat työskentelykäytäntöjä. Osaamisen päivittäminen mahdollistaa sen, että ammattilainen pysyy kehityksen vauhdissa. Lisäksi päivitetyllä osaamisella on suora vaikutus omaan työn laatuun ja kilpailukykyyn. Kun luovan alan osaaja hallitsee esimerkiksi digitaalisten ratkaisujen suunnittelun, vastuullisuusviestinnän tai tekoälyn tehokkaan käytön hän voi tuoda lisäarvoa omaan työhönsä ja työpanos huomataan myös yritysten ja asiakkaiden puolella.
Jatkuvan oppimisen koulutukset mahdollistavat usein myös verkostoitumisen eri toimijoiden kesken. Koulutuksen sisällön lisäksi oman osaamisen kasvuun vaikuttavat usein myös muut koulutukseen osallistuvat henkilöt. Eri taustoista tai aloilta tulevat ammattilaiset tuovat oman näkemyksensä luovilla aloilla työskentelystä. Tämä mahdollistaa uusien näkökulmien syntymisen ja yhteistyön kehittymisen.
Maksuttomalla koulutuksella uutta osaamista Päijät-Hämeen luoville aloille
Päijät-Hämeessä toimii LAB-ammattikorkeakoulun SOLA – Uutta osaamista ja kasvua luovista aloista -hanke, jonka yhtenä päätavoitteena on tukea luovan alan ammattilaisia osaamisen päivittämisessä. Syksyllä 2025 hankkeessa alkaa maksuton koulutuskokonaisuus, jossa painopisteenä on muuttuvassa työelämässä tarvittavat taidot. Tavoitteena on antaa osallistujille konkreettisia työkaluja ja uutta näkökulmaa omaan työhön.
Kokonaisuudessa tekoäly ja muotoiluprosessi perehdytään tekoälyn hyödyntämiseen luovassa työssä – esimerkiksi sisällöntuotannossa, visuaalisessa suunnittelussa tai ideoinnin tukena. Digitaalisten ratkaisujen suunnittelun koulutus antaa käytännön valmiuksia kehittää digitaalisia palveluita ja tuotteita asiakaslähtöisesti. Vastuulliseen luovaan työhön pureutuva osuus tarkastelee kestävän kehityksen periaatteita, ekologisuutta ja eettisiä valintoja luovan alan näkökulmasta. Liiketoimintaosaamisen koulutus tukee ammattilaisia omien palveluiden hinnoittelussa, myynnissä, markkinoinnissa ja uusien ansaintamallien rakentamisessa. (Luovuuden Sola 2025.)
Koulutukset ovat osa-aikaisia, käytännönläheisiä ja yhdistettävissä omaan työhön. Ne soveltuvat niin työnhakijoille, freelancereille, yrittäjille kuin organisaatioissa työskenteleville luovan alan osaajille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan tulevaisuuden työelämää varten. Koulutukset on rakennettu yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden sekä sidosryhmien kanssa (Apajalahti 2025). Jokaiselle koulutuksen osalle on määritelty omat osaamistavoitteet.
Luovien alojen koulutuskokonaisuus lisää luovien alojen ammattilaisten ammattitaidon kasvua ja kehittymistä työuralla. Uudet taidot ja lisääntynyt osaaminen vähentävät riskiä jäädä työvoiman ulkopuolelle ja parantavat valmiuksia tarttua erilaisiin työmahdollisuuksiin.
Oman osaamisen kasvaminen tuo varmuutta kohdata moninaisia tulevaisuuden asiakastarpeita. Oppiminen rakentaa itseluottamusta, auttaa hahmottamaan omat vahvuudet ja avaa silmiä uusille mahdollisuuksille. Varmuus omasta ammattitaidosta voi myös lisätä työssä jaksamista. Koulutuksissa tapahtuva verkostoituminen oman alueen ammattilaisten kesken voi myös avata ovia käytännön työelämään. Verkostojen kautta löytyy myös vertaistukea, niissä jaetaan vinkkejä, ideoita ja opitaan yhdessä.
Artikkeli on osa LAB-ammattikorkeakoulun SOLA – uutta osaamista ja kasvua luovista aloista -hanketta. SOLA – uutta osaamista ja kasvua luovista aloista-hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Lähteet
Apajalahti, S. 2025. Yhteiskehittämällä suunta luovien alojen koulutuskokonaisuudelle. LAB Focus. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/yhteiskehittamalla-suunta-luovien-alojen-koulutuskokonaisuudelle/
Arola, M. & Hyry, J. 2023. Kyselytutkimus: Mitä työikäiset ihmiset ajattelevat jatkuvasta oppimisesta? Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa https://www.jotpa.fi/fi/julkaisut/tutkimukset/kyselytutkimus-mita-tyoikaiset-ihmiset-ajattelevat-jatkuvasta-oppimisesta
Gigle. 2024. Kasvua luovan alan palveluille. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa https://www.gigle.fi/selvitys
Helsingin yliopisto. 2024. Täydennyskoulutus. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa: https://hyplus.helsinki.fi/taydennyskoulutus/
Kurutz, S. 2025. The gen X career meltdown. The New York Times. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa https://www.nytimes.com/interactive/2025/03/28/style/gen-x-creative-work.html
Lith, P. 2024. DESIGN Työ Muotoilijoiden työelämä tilastojen ja kyselytutkimusten valossa. Helsinki: Ornamo. Viitattu 26.8.2025. Saatavissa https://www.ornamo.fi/app/uploads/2024/05/Ornamo-Tyo-ja-yhteiso-2024.pdf
Luovuuden Sola. 2025. Kehitä taitojasi ja kasva luovan alan osaajana. Viitattu 26.8.2025. Saatavissa https://luovuudensola.fi/
Opetushallitus. 2025. Mitä on jatkuva oppiminen. Viitattu 26.6.2025. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/mita-jatkuva-oppiminen
VTT. 2023 . Tilannekuva luovien alojen ja tapahtuma-alan liiketoiminnasta. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://mediabank.businessfinland.fi/l/FPSW2HdQQz9p/f/h7Lk
Kirjoittaja
Sanna Apajalahti työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana ja on SOLA-hankkeessa projektipäällikkönä.
Artikkelikuva: https://pxhere.com/fi/photo/1447641 (CC0)
Viittausohje
Apajalahti, S. 2025. Jatkuva oppiminen vastaa luovien alojen työelämän tarpeisiin. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/jatkuva-oppiminen-vastaa-luovien-alojen-tyoelaman-tarpeisiin/