Yritysten, organisaatioiden ja ammattikorkeakoulun yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden kustannustehokkaaseen kehittämistoimintaan ja tuoreisiin näkökulmiin. Yhteiskehittäminen edistää uusien ratkaisujen kehittämistä ja kaikkien osapuolten ongelmanratkaisuosaamista jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Kirjoittajat: Saara Heikkonen, Annamaija Id-Korhonen, Ilkka Lehtola & Jyrki Antikainen

Yhteistyöllä uusiin ratkaisuihin

LAB-ammattikorkeakoulu auttaa luomaan uusia työpaikkoja, joihin koulutetaan tulevaisuuden huippuosaajia. Aktiivinen yhteistyö erityisesti pk-yritysten kanssa saa aikaan uusia ratkaisuja ja innovaatioita. Yritysten kasvun uskotaan luovan hyvinvointia. (LAB-ammattikorkeakoulu 2025) Sote-alalla yksityisen sektorin rooli on merkittävä sekä julkisesti rahoitetuilla markkinoilla että alueellisen elinvoiman näkökulmasta. Sote-palvelualan yritysten liikevaihto Suomessa oli noin 10,6 miljardia euroa vuonna 2022. Sote-alan yrityksiä oli toiminnassa yhteensä noin 26 400, niistä valtaosa oli mikroyrityksiä. Mikroyritysten kannattavuus on keskimääräisesti heikentynyt ja tulevaisuuden keskeisiä kysymyksiä ovat markkinoiden toimivuus ja yritysten sovittaminen osaksi julkista sote-palvelujärjestelmää. (Tevameri 2024.) Kompleksisessa ja jatkuvasti muuttuvassa sote-toimintaympäristössä palveluinnovaatioita edistävä yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa on julkiselle sektorille ja yrityksille mahdollisuus kustannustehokkaaseen kehittämistoimintaan. Yhteiskehittämisen keskeisiä edellytyksiä ovat: 1) toimijoiden (julkinen sektori, yritykset ja korkeakoulut) erilaisen arvon muodostumisen ymmärtäminen ja tukeminen, 2) uudenlaisen innovaatiokulttuurin syntymistä edistävät tukitoimet sekä 3) vaikuttavuuden arviointi yhteiskehittämisessä. Tarvitaan kestäviä ja pysyviä rakenteita, joissa yhteiskehittäminen on sisäänrakennettuna julkisen sektorin, yritysten ja korkeakoulujen toimintamalleihin. (Kauppinen & Luojus 2023)  Hyvinvointi-teknologiaratkaisujen kehittäminen korkeakoulun ja yritysten yhteistyönä tuo monipuolisuutta ja raikkautta uusien ratkaisujen ideointiin. Korkeakoulun ja yritysten yhteistyö edistää yritysten kehittämisvalmiuksia ja opiskelijoiden työelämätaitoja. (Rinkinen ym. 2020)

Innovation Factory on LAB-ammattikorkeakoulussa kehitetty yhteiskehittämisen toimintamalli, jossa yhdistyvät ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden, tulevien ammattilaistan ja yritysten osaaminen uusien ratkaisujen ja toimintatapojen kehittämiseksi. Toimintamallia kehitettiin vuosina 2024-2025 Innovation Factory- Päijät-Häme Health, Sport & Wellbeing -hankkeessa, jossa hyödynnettiin sekä LAB-ammattikorkeakoulun eri yksiköiden lehtoreiden sekä suomenkielisten että englanninkielisten koulutusohjelmien opiskelijoiden osaamista. Toimintamallin yhteiskehittäminen on tärkeässä roolissa monimutkaistuvassa toimintaympäristössä. Esimerkiksi terveydenhoidon alueella digitalisoituvat terveystiedostot (EHR) yhdistettynä ennustavaan analytiikkaan parantavat sekä terveydenhoidon laatua että tehokkuutta. (Park University 2025.)

Innovation Factory innovaatiokyvykkyyttä tukemassa

Innovation Factory yhteiskehittämisen toimintamallia kokeiltiin hankkeen aikana kaksi kertaa vuosina 2024-2025. Yhteensä näihin pilotteihin osallistui yhdeksän yritystä ja 63 opiskelijaa suomenkielisistä ja englanninkielisistä koulutusohjelmista. Innovation Factoryssa opiskelijat tuottivat monialaisen opettajatiimin ohjauksessa 12 uutta ideaa yritysten toimeksiantoihin osana opintojaan. Innovation Factory toteutettiin kahden viikon intensiivitoteutuksena. Yhteistyöyritysten kanssa määriteltiin toimeksiannot opiskelijatiimeille kahden viikon kehittämishankkeeseen.

Hankkeen pilottien opiskelijat tutustuivat palvelumuotoilun työmenetelmiin etukäteen verkkokurssilla. Yritysten toimeksiantoihin heidät perehdytettiin aloituspäivässä, jossa muodostettiin opiskelijatiimit ja jaettiin toimeksiannot. Opiskelijatiimit myös tapasivat yrityksen edustajan aloitusvaiheessa. Yrityksiin opiskelijat olivat prosessin aikana yhteydessä sähköpostitse. Palvelumuotoilun menetelmiin perustuva työkirja toimi opiskelijatiimin kahden viikon työskentelyn rakenteena. Työkirjassa oli ohjeet ja lisämateriaalia kuhunkin työvaiheeseen. Opiskelijatiimit tuottivat koosteen jokaisen vaiheen tuloksista työkirjaan sekä keskustelivat säännöllisesti ratkaisujen kehittämisestä monialaisen opettajatiimin kanssa. Ohjauksessa painotettiin yrityksen toimintaympäristön selvitystä, asiakasnäkökulmaa sekä teoreettisen tiedon merkitystä innovaatioiden luomisessa.

Innovaatiokyvykkyyden kehittyminen

Pilotteihin osallistuneilta opiskelijaryhmiltä kerättiin palautetta Webropol-kyselyn avulla. Syksyn 2024 pilotissa vastaajamäärä jäi vähäiseksi, kun vain seitsemän vastasi kyselyyn. Kevään pilotissa kyselyyn vastasi 22 opiskelijaa.

Kevään 2025 pilotin palautteen perusteella opiskelijat olivat varsin tyytyväisiä Innovation Factoryn toimintamalliin, joka mahdollisti oppimisen oikeiden yrityshaasteiden parissa.  Kehittämiskohteeksi monet nimesivät toteutuksen lyhyen keston ja toivoivat pidempää toteutusta. palautteessa toivottiin myös pidempää toteutusta sekä lisäksi tiiviimpää viestintää yritysten kanssa.

Lisäksi molemmilta opiskelijaryhmiltä kerättiin palautetta opettajien kanssa käydyissä palautekeskusteluissa. Näissä keskusteluissa toivottiin mm. lisää monialaisuutta eli muidenkin alojen opiskelijoita projekteihin mukaan, lisää yhteydenpitoa toimeksiantajien kanssa sekä alkuvaiheen ohjeistuksen selkeyttämistä. Työskentelyalustoina käytettyjä Miroa ja Padlet:ia opiskelijat pitivät hyvinä.

Webropol-kyselyiden ja palautekeskustelujen lisäksi syksyn ryhmältä saatiin palautetta oppimispäiväkirjoissa. Oppimispäiväkirjojen perusteella opiskelijat olivat erityisen tyytyväisiä siihen, että oppiminen tapahtui oikeiden yrityshaasteiden kautta. Projekteissa pääsi yhdistämään teorian ja käytännön toisiinsa innovaatiohaasteiden ratkaisemisessa. Kevään kansainväliseltä opiskelijaryhmältä pyydettiin raportissa kertomaan kokemuksia Innovation Factoryn projekteissa työskentelystä. Raporttien perusteella opiskelijat kokivat projekteissa työskentelemisen erittäin positiiviseksi. Moni toi esille, että kokemus oli yksi antoisimmista oppimiskokemuksista opintojen aikana. Toimeksiantojen hankkimiseen on tärkeä saada järjestelmällinen toimintatapa, jotta toimintaa voidaan toteuttaa riittävällä volyymilla. Innovation Factory on olennaista sijoittaa osaksi opetussuunnitelmaa. Mikäli yritysyhteistyö on hyvinvointiyksikön opiskelijoille valinnaista, osallistujamäärä voi jäädä vähäiseksi,

Kokeilusta käytännöksi

Pilotoinnin perusteella on tarkoitus luoda uusi toimintamalli LAB-ammattikorkeakouluun Hyvinvointiyksikön LAB WellTech -kehittämisympäristöön, jossa monialaista osaamista, tutkittua tietoa ja ratkaisukykyä sovelletaan kestävän, inhimillisen ja hyvinvoivan yhteiskunnan rakentamisessa (LAB WellTech 2025).

Innovation Factory -malli tarjoaa yrityksille kustannustehokkaan tavan kehittää toimintaansa hyödyntämällä opiskelijoiden tuoreita näkökulmia ja innovatiivisia ratkaisuja. Yhteistyö LAB-ammattikorkeakoulun kanssa vahvistaa luottamusta ja rakentaa pitkäjänteisiä suhteita oppilaitoksen ja yritysmaailman välille. Yritykset hyötyvät opiskelijoiden käyttämistä työkaluista ja visuaalisista esityksistä, jotka tukevat kehittämistyötä konkreettisesti. Malli edistää monialaista yhteistyötä, verkostoitumisosaamista sekä innovaatio- ja ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi se mahdollistaa tiedon tehokkaan siirtymisen teoriasta käytäntöön. Yritykset voivat tunnistaa potentiaalisia tulevaisuuden työntekijöitä ja opiskelijat pääsevät osoittamaan osaamistaan sekä verkostoitumaan. Yritysyhteistyö toimii opiskelijoille motivoivana oppimisympäristönä ja parhaimmillaan se tukee alueellista elinvoimaisuutta.

Lähdeluettelo

Kauppinen, S.& Luojus.S. 2023. Yhteiskehittäminen palveluinnovaatioiden edistäjänä sosiaali- ja terveysalalla- Johtamisen ja hallinnoinnin näkökulma. Teoksessa Rannisto, P., Leponiemi, U., Nordling, N., Kolehmainen, J. (toim.). Sosiaali- ja terveysalan innovaatioekosysteemit. Tampere: Tampere University Press. 206-207. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://doi.org/10.61201/tup.878

LAB-ammattikorkeakoulu. 2025. Strategia 2030. Viitattu 12.6.2025. https://lab.fi/sites/default/files/2024-05/LAB%20Stategia%202030.pdf

LAB WellTech. 2025. Me olemme LAB WellTech. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://www.labwelltech.fi/tietoameista/me-olemme-lab-welltech/

Park University. 2025. Digital Health Records: Improving Efficiency and Patient Care. Viitattu 28.5.2025. Saatavissa https://www.park.edu/blog/digital-health-records-improving-efficiency-and-patient-care/

Rinkinen, S., Hennala, L., Melkas, H., Saurio, R., Pekkarinen, S., Laakso, H. 2020. HyTeLab – Päijät-Hämeen hyvinvointiteknologian innovaatio-, testi- ja kehittämisympäristö: Kokemuksia HyTeLab-toiminnasta 2018–2020 ja huomioita alueellisen toimintamallin jatkojalostamiseen. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-567-5

Tevameri, T. 2024. Sote-palveluala. Työelämän sekä yksityisen sektorin viimeaikaiset kehityssuunnat. Helsinki: Työ-ja elinkeinoministeriö. TEM toimialaraportit 2024:2. Viitattu 12.6.2025. Saatavissa Sote-palveluala : Työelämän sekä yksityisen sektorin viimeaikaiset kehityssuunnat

Kirjoittajat

Saara Heikkonen toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä sekä Innovation Factory- Päijät-Häme Health, Sport & Wellbeing -hankkeessa asiantuntijana.

Annamaija Id-Korhonen toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja projektipäällikkönä Innovation Factory- Päijät-Häme Health, Sport & Wellbeing -hankkeessa.

Ilkka Lehtola toimii matkailu- ja ravitsemisalan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä sekä Innovation Factoyry- Päijät-Häme Health, Sport & Wellbeing -hankkeessa asiantuntijana.

Jyrki Antikainen toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun teknologia-yksikössä sekä Innovation Factory- Päijät-Häme Health, Sport & Wellbeing -hankkeessa asiantuntijana.

Artikkelikuva: Tyytyväinen 2. pilotin opiskelija (Kuva: Teemu Rasi)

Viittausohje

Heikkonen, S., Id-Korhonen, A., Lehtola, I. & Antikainen, J. 2025. Yhteistyöllä uusia ihmiskeskeisiä ratkaisuja hyvinvointialalle. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/yhteistyolla-uusia-ihmiskeskeisia-ratkaisuja-hyvinvointialalle/