Teknologia osana hoitotyötä on kehittynyt viime vuosien aikana nopeaa vauhtia ja tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet sen rinnalla. Korkeakouluopiskelijat ovat entistä tietoisempia tekoälyn hyödyntämisestä osana opiskelua ja oppimistehtäviä. Sairaanhoitajakoulutuksen alkuopinnoissa on haluttu tukea opiskelijoiden tekoälylukutaitoa ja tekoälyn vastuullista käyttöä, sillä nykypäivänä tekoäly on jo isossa roolissa hoitotyön monipuolisissa toimintaympäristöissä.
Kirjoittaja: Tiia Kangassalo
Tulevaisuudessa terveydenhuollon ammattilaisilta edellytetään valmiuksia ja osaamista toimia ympäristöissä, joissa tekoälyn käyttö on läsnä (Glauberman ym. 2023). Tästä syystä myös sairaanhoitajaopiskelijoiden tekoälylukutaitojen kehittäminen on välttämätöntä jo opintojen aikana (Gazquez-Garcia ym. 2025). Koulutusorganisaatiolla ja opettajilla on suuri rooli opiskelijan ohjauksessa tekoälyn oikeaoppiseen ja eettiseen käyttöön (Glauberman ym. 2023).
LAB-ammattikorkeakoulussa tekoälyyn suhtaudutaan positiivisesti ja se nähdään myönteisenä kehityksenä. Opiskelijoille on käytössä yhteiset toimintalinjat tekoälyn käyttöön ja soveltamiseen, jotta tekoälyn käyttö on vastuullista ja eettistä. (LAB 2025.) Opettaja voi kannustaa tai velvoittaa tekoälyn käyttöä oppimistehtävissä tai vaihtoehtoisesti myös kieltää sen käytön. Tärkeää on korostaa, että opiskelija itse kantaa vastuun tiedon oikeellisuudesta sekä velvollisuudesta tekoälyn käytön merkitsemisestä. (LAB 2025; Kukkonen ym. 2025.)
Tekoälyn käyttö osana oppimistehtäviä
Opiskelijat käyttävät tekoälyä hoitotyön opiskelussa oppimisen tukena. Tekoälyä käytetään erilaisten oppimistehtävien teon tukivälineenä, ajanhallinnan apuna sekä myös esimerkiksi kieliopin tarkastamisessa. (Ghimere & Qiu 2025; Han ym. 2025.) On myös tunnistettu, että opiskelijat hyödyntävät tekoälyä opiskelussaan tilanteissa, joissa sen käyttö ei olisi sallittua (Ghimere & Qiu 2025). Hoitotyön opintoihin on tärkeää sisällyttää tekoälyn käyttöä tukemaan opiskelijoiden tekoälylukutaitoa ja siihen liittyvää eettistä reflektointiosaamista (Glauberman ym. 2023). Tekoälyratkaisut soveltuvat oikein käytettynä hyvin oppimisen tueksi, mutta monimutkaisiin tehtäviin opiskelijalta vaaditaan kysyä tarkastella tekoälyyn liittyviä mahdollisia rajoituksia (Popenici & Kerr 2017). Opiskelijoiden on tärkeä ymmärtää tekoälysovelluksien käyttötarkoitus sekä niiden laajemmat vaikutukset (Uzun 2023, 46) esimerkiksi potilasturvallisuuteen.
Sairaanhoitajakoulutuksen alkuvaiheen opintoihin kuuluvalla Hoitotyön perusteiden menetelmät- opintojaksolla opiskelijat pääsevät hyödyntämään tekoälyn käyttöä osana oppimistehtävää. Opintojaksoon sisältyvässä oppimistehtävässä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan NEWS-pisteiden laskua potilascasejen myötä. Tehtävässä opiskelijan tulee käyttää tekoälyä NEWS-pisteiden laskun ja jatkohoidon suunnittelun apuna. Tekoälyn käyttöön liittyy merkittäviä haasteita, mitkä opiskelijan on tärkeä tunnistaa (Glauberman ym. 2023). Kaikki käytössä olevat tekoälysovellukset eivät vielä osaa laskea NEWS-pisteitä tai antaa tilanteeseen ja hoitosuosituksiin sopivaa oikeaa hoito-ohjetta, ja tehtävä vaatiikin tiedon oikeellisuuden tarkistamista sekä kriittistä tiedon tarkastelua. Mikäli opiskelija luottaa vain tekoälyn tuottamaan vastaukseen, potilasturvallisuus voi vaarantua. Tehtävän tarkoitus on täten opettaa opiskelijaa hyödyntämään tekoälyä oikein sekä myös osaamaan kyseenalaistaa tekoälyn tuottamaa tekstiä.
Oppimistehtävä konkretisoi tekoälylukutaidon merkitystä
Tehtävässä korostui selkeästi opiskelijoiden tekoälylukutaito ja tekoälyn käytön hyötyarvon tarkasteleminen. Osa opiskelijoista luotti tekoälyn tuottamaan tekstiin ja hoito-ohjeisiin niitä tarkastamatta, kun taas toiset tarkistivat tekoälyn tuottamat vastaukset. Opiskelijat kuvasivat tehtävissään osanneensa kyseenalaistaa tekoälyn kykyä tunnistaa luotettavia lähteitä, jonka vuoksi sen tuottamia tietoja osattiin arvioida kriittisesti. Suuri osa opiskelijoista toi esille tehtäväpalautuksissaan, että he olivat odottaneet tekoälyltä virheettömyyttä, eivätkä osanneet ajatella vastauksien olevan niin ristiriidassa tutkitun tiedon ja hoitosuosituksien kanssa. Opiskelijat kokivatkin oppimistehtävän konkretisoineen tekoälyn tuottamien tietojen kriittistä tarkastelua sekä vastauksien oikeellisuuden tarkastamista.
Konkreettisena havaintona opiskelijat nostivat esille muun muassa potilas- ja asiakasturvallisuuden vaarantumisen riskin, mikäli he työssään noudattaisivat virheellisiä tekoälyn tuottamia hoitoon liittyvä ohjeistuksia. Opiskelijat toivat esille myös tekoälyn käyttöön liittyviä muitakin havaintoja. Tekoälyn laatimien vastauksien loogisuus riippui siitä, mitä ja miten tekoälyltä kysyi. Myös tekoälylle syötetty taustatieto vaikutti suuresti siihen, kuinka laadukkaan ja luotettavan vastauksen siltä sai.
Opintojakson aikana oppimistehtävän myötä esille nousseet havainnot ovat linjassa Kukkosen ym. (2025) tutkimustulosten kanssa. Tekoälylukutaidon omaavat opiskelijat hyödynsivät tekoälyä oppimistehtävässä tarkoituksenmukaisesti ja tarkastivat tiedon yhtenäisyyden luotettaviin lähteisiin vertaillen. Opettajana aion jatkossakin kannustaa opiskelijoita tekoälyn käyttöön vastuullisesti oman oppimisen työkaluna ja tukea sitä kautta heidän tekoälylukutaitoaan.
Lähteet
Gazquez-Garcia, J., Sánchez-Bocanegra, C. L., & Sevillano, J. L. 2025. AI in the Health Sector: Systematic Review of Key Skills for Future Health Professionals. JMIR medical education. Vol. 11, e58161. Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.2196/58161
Glauberman, G., Ito-Fujita, A., Katz, S., & Callahan, J. 2023. Artificial Intelligence in Nursing Education: Opportunities and Challenges. Hawai’i Journal of Health & Social Welfare. Vol. 82 (12), 302–305. Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10713739/
Ghimere, A. & Qiu, Y. 2025. Redefining pedagogy with artificial intelligence: How nursing students are shaping the future of learning. Nurse Education in Practice. Vol 84. Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1016/j.nepr.2025.104330
Kukkonen, K., Salmento, H., & Murtonen, M. 2025. Opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta tutkimustaitojen oppimisessa. Yliopistopedagogiikka. Vol. 32 (1). Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2025/06/04/opiskelijoiden-kokemuksia-generatiivisen-tekoalyn-hyodyllisyydesta-ja-luotettavuudesta-tutkimustaitojen-oppimisessa/
LAB. 2025. Tekoälytyökalujen (AI) käytänteet. Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://elab.lab.fi/fi/opintojen-suorittaminen/opintoja-ohjaavat-saadokset-ja-ohjeet/tekoalytyokalujen-ai-kaytanteet
Popenici, S. A. D. & Kerr, S. 2017. Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning. Vol. 12 (1). Viitattu 16.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8
Uzun, L. 2023. ChatGPT and academic integrity concerns: Detecting artificial intelligence generated content. Language Education and Technology. Vol. 3 (1), 45-54. Viitattu 16.11.2025. Saatavissa http://www.langedutech.com/letjournal/index.php/let/article/view/49
Kirjoittaja
Tiia Kangassalo toimii hoitotyön lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa Hyvinvointi-yksikössä.
Artikkelikuva: https://pixabay.com/photos/startup-girls-women-laptop-office-4777863/ (Pixabay Licence)
Viittausohje
Kangassalo, T. 2025. Tekoälylukutaidon vahvistaminen sairaanhoitajaopintojen alussa on tärkeää. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tekoalylukutaidon-vahvistaminen-sairaanhoitajaopintojen-alussa-on-tarkeaa/