
Meillä jokaisella on monenlaista osaamista: tietoa, taitoa, kokemusta, tahtoa ja verkostoja. Työyhteisöjen menestymisen kannalta on keskeistä tunnistaa, millaista osaamista työntekijöillä on jo olemassa ja millaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa. Osaamista syntyy monissa ympäristöissä, opiskelun ja kurssien kautta, työpaikalla, harrastuksissa ja erilaisissa arjen tilanteissa. Osaamisen kehittymistä tapahtuu eri elämänalueilla koko elämän ajan, mutta sitä ei aina huomata ja tunnisteta. Talouden asiakaspalveluosaamisen simulaatiot -hankkeen työpajoissa taloushallintoalan työntekijät tunnistivat ja sanoittivat omaa sekä tiiminsä osaamista.
Kirjoittaja: Kirsi Kallioniemi
Moniulotteinen osaamisen käsite
Osaamista on vaikea määritellä yksiselitteisesti, sillä jokaisen yksilön osaamisprofiili ja -potentiaali on ainutlaatuinen. Osaaminen muodostuu hiljaisesta ja näkyvästä tiedosta, taidoista, kokemuksista ja asenteista. (Happo & Lehtelä 2015.) Yksilöille merkityksellinen osaaminen on työyhteisöjen voimavara ja menestystekijä. Työpaikat ovat yksi merkittävimmistä oppimisympäristöistä ihmisillä (Ketamo ym. 2022.)
Yritysten on tärkeää tunnistaa osaamista, koska se mitä osataan tänään ei varmista menestymistä jatkossa. Muutokset toimintaympäristössä muuttavat yrityksen toimintaa ja työntekijöiden työtehtäviä. Henkilökunnan osaaminen ja työtyytyväisyys voivat olla kilpailuetu muuttuvilla työmarkkinoilla. Työntekijöiden osaamisen tunnistamista voidaan käyttää rekrytoinnissa ja perehdytyksen apuna sekä helpottamassa henkilöstöä koskevissa mittauksissa, esim. työtyytyväisyysmittauksissa ja henkilöstötilinpäätöksissä. Työntekijöiden osaamisen tunnistamisen pohjalta voidaan laatia organisaation eri ammattiryhmien osaamisprofiilit. Osaamisprofiilit kuvaavat työtehtävissä edellytettävän osaamisen ja tekevät organisaatiossa tarvittavan osaamisen näkyväksi. Osaamisprofiilien avulla voidaan pohtia osaamistarpeita suhteessa työn muutokseen ja asiakastarpeisiin. Osaamisen johtamisen perustana voivat olla organisaation ammattiryhmien osaamisprofiilit. (Österberg 2015; Kesti, 2014.)
Osaamiskäsi osaamisen tunnistamisen apuna
Talouden asiakaspalveluosaamisen simulaatiot -hankkeen työpajoissa työpajoissa käytettiin hyödyksi oman ja tiimin osaamisen hahmottamisen työvälineenä Osaamiskättä. Osaamiskäsi-termin ja -työkalun on kehittänyt Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK). Osaamiskäsi on työkalu, joka auttaa hahmottamaan ja kuvaamaan laajempaa osaamiskonseptia.
Kuvio 1. Osaamiskäsi (JAMK)
Osaamiskäden mukaan henkilön osaaminen muodostuu tiedosta (tutkinto, opinnot, asiantuntijuus), taidosta (käytännön tekeminen, tiedon soveltaminen), kokemuksesta (työkokemus, harrastukset, elämänkokemus), verkostoista (kontaktit, ryhmät, yhteisöt) sekä tahdosta (asenne, kiinnostus) ja identiteetistä (omat ominaisuudet, valmiudet, arvot). Osaamiskäden avulla jokainen pystyy hahmottamaan ja arvioimaan omaa osaamistaan käden eri osa-alueisiin. Keskeistä on kiinnittää huomiota siihen, mitä erilaista ja eri yhteyksistä hankittua osaamista yhteisön jäsenillä on ja mitä he haluaisivat vielä oppia ja tuoda mukanaan yhteisöön. Motivoituneet työntekijät ovat resurssi työyhteisölle.
Osaamista tunnistettiin tiimeissä tiimeistä
Talouden asiakaspalveluosaamisen simulaatiot -hankkeessa toteutettiin keväällä 2025 työpajoja, joihin osallistui yhteensä noin 80 taloushallinnon ammattilaista seitsemästä eri Päijät-Hämeen alueen tilitoimistosta (LAB 2025). Työpajoissa osallistujat työskentelivät tiimeittäin (12 kpl) ja arvioivat omaa ja tiimin nykyistä osaamista. Työpajojen osallistujat tunnistivat työtehtäviensä vaatimia keskeisiä osaamisia ja vahvuuksia: ammatillista osaamista, yleisiä työelämävalmiuksia ja persoonallisia tekijöitä taloushallinnon alan työtehtävistä. Ammatillista osaamista on alan teoreettisen perustan hallitseminen ja työkokemuksen kautta kertynyt sisältöosaaminen. Yleiset työelämätaidot ovat valmiuksia, jotka ovat siirrettävissä ja sovellettavissa eri aloille. Osaamista on helpoin tunnistaa sen syntyyn vaikuttaneessa yhteisössä, kuten harrastusryhmässä, työpaikalla tai opintoryhmässä. Haasteena voi olla, että yhteisössä hankittua osaamista ei osata tunnistaa tai hyödyntää muissa yhteyksissä (Jokinen 2019).
Osallistujat tunnistivat laajaa osaamista työpaikoiltaan
Työpajoihin osallistuneilla on alalta pitkä työkokemus ja he ovat myös koulutettuja. Yleisin työpajoihin osallistuneiden tutkinto on tradenomin tutkinto. Osallistujien laatimista tiimiosaamisen yhteenvedoista nousee esiin neljä keskeistä osaamisaluetta, joita osallistujat tunnistivat heillä olevan nykyisissä taloushallinnon tehtävissä. Tärkeimpänä ammatillisena osaamisena tiimeissä tunnistettiin arvonlisäveroon (12 tiimiä) ja lainsäädäntöön ja työlainsäädäntöön (12 tiimiä) liittyvää osaamista. Järjestelmä ja automatiikkaosaamista alalla pidettiin ja tunnistettiin vahvuudeksi kuudessa tiimissä. Näkemyksissä alan ammatillisesta osaamisesta oli kuitenkin paljon ryhmien välistä hajontaa.
Yleisistä tiimien työelämätaidoista tunnistettiin osallistujilla olevan vuorovaikutustaitoja (8 tiimiä) ja ajanhallinta- ja organisointitaitoja (8 tiimiä). Yhteistyötaitoja pidettiin tärkeänä (4 tiimiä) ja niitä tunnistettiin olevan tiimeillä. Työntekijöiden persoonallisuuteen liittyvistä ominaisuuksista alalla, tunnistettiin itsensä johtamisen taitoja olevan (8 tiimiä) ja huolellisuus ja tarkkaivaisuus osaamista (7 tiimiä). Kuusi tiimiä totesi, että henkilön joustavuus ja sopeutumiskyky ovat alalla tarvittavia ominaisuuksia ja kokonaisuuksien hahmottamiskyky (5 tiimiä) auttaa menestymistä taloushallintoalalla. Työpersoonaan liittyvissä ominaisuuksien tunnistamisissa oli tiimeillä hajontaa. Työpajojen pohjalta laadittiin jokaiselle tiimille osaamisprofiili.
Osaamisen kehittäminen on tärkeää yrityksissä
Alan toimintaympäristön muutosten lisäksi teknologinen kehitys ja asiakkaiden muuttuvat tarpeet asettavat yrityksille uusia osaamisvaatimuksia. Jatkuva oppiminen ja toiminnan kehittäminen niin organisaationa kuin yksilötasolla on taloushallintoalalla välttämätöntä. Kestävän, kannattavan ja asiakaslähtöisen yritystoiminnan keskiössä on motivoitunut henkilöstö, jolla on laajaa osaamista. Työpajassa nousseiden vastausten perusteella voidaan todeta, että taloushallinnon alalla toimivat tunnistivat alalta talous- ja juridista osaamista, mutta myös teknologinen osaaminen nähtiin keskeisenä osana ammatillista osaamista. Edellä mainittu viittaa monialaiseen henkilöstön osaamistarpeeseen. Alan osaamista ei synny yksin kuplassa, vaan siihen liittyy aina yhteisöissä ja yhteisöihin kasvaminen. Osaaminen kehittyy sosiaalisissa, kulttuurisissa ja emotionaalisissa yhteyksissä (Colley ym. 2003).
Lähteet
Colley, H., Davis, J., Tedder, M. & Diment, K. 2003. Learning as becoming in vocational education and training: class, gender and the role of vocational habitus. Journal of Vocational Education and Training, 55:4. 71–498.
Happo, I. & Lehtelä, P. 2015. Osaamisen osoittaminen – praktista toimintaa ja syvällistä ajattelua. ePooki 8/2015. Viitattu 11.9.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273638
JAMK. 2019. Osaamisen tunnistaminen. Viitattu 8.9.2025. Saatavissa https://oppimateriaalit.jamk.fi/fi/portfolio/portfolio-jamkissa/osaamisen-tunnistaminen/
Jokinen, L. 2019. Osaamisidentiteetti muodostuu ihmisten yhteisössä – sosiaalinen verkosto osaamisidentiteetin rakennusympäristönä. OSATA-hankkeen julkaisuja. Viitattu 11.9.2025. Saatavissa https://osaamismatkalla.fi/osaamisidentiteetti-muodostuu-ihmisten-yhteisossa-sosiaalinen-verkosto-osaamisidentiteetin-rakennusymparistona/
Kesti, M. 2014. Henkilöstövoimavarat tuottaviksi. Helsinki: Finanssi- ja vakuutuskustannus Finva.
Ketamo, H., Ollila, J. & Paaso, L. 2022. Miten huomata yhä moninaisempaa osaamista. Helsinki: Sitra. Sitra muistio. Viitattu 11.9.2025. Saatavissa https://www.sitra.fi/app/uploads/2022/02/sitra-miten-huomata-yha-moninaisempaa-osaamista.pdf
LAB. 2025. Talouden asiakaspalveluosaamisen simulaatiot -hanke. Viitattu 8.9.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/talouden-asiakaspalveluosaamisen-simulaatiot
Österberg, M. 2015. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsinki: Kauppakamari.
Kirjoittaja
Kirsi Kallioniemi, HL, toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja Talouden asiakaspalveluosaamisen simulaatiot -hankkeen asiakaspalvelun asiantuntijana.
Artikkelikuva: https://pxhere.com/fi/photo/1455421 (CC0)
Viittausohje
Kallioniemi, K. 2025. Taloushallinnon työtehtävät vaativat laajaa osaamista. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/taloushallinnon-tyotehtavat-vaativat-laajaa-osaamista/