LAB-ammattikorkeakoulussa aloittaa joka syksy uusi ryhmä maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajaopiskelijoita heille suunnitellussa koulutusohjelmassa. Koulutusohjelma tarjoaa maahanmuuttajataustaisen opiskelijan tarpeita vastaavan kielituetun opiskelumallin, missä suomalaiseen hoivakulttuuriin ja työelämätaitoihin perehtyminen kulkevat keskeisinä osa-alueina heti koulutuksen alusta lähtien. Mitä erityispiirteitä maahanmuuttajataustainen opiskelija tarvitsee opintoihin kiinnittymisessä, ja miten orientaatioviikossa nämä asiat tulisi huomioida?

Kirjoittaja: Tiia Kangassalo

Eri kulttuuritaustan omaavien opiskelijoiden erityispiirteet on tärkeä huomioida suunnitellessa opintojen aloitusta sekä etenemistä. Sen avulla voidaan myös tukea ja sujuvoittaa työelämään siirtymistä. (Airas 2019, 4.) Opiskeluun ja opintoihin integroituminen on laajempi kokonaisuus kuin opetussuunnitelman mukainen opinnoissa eteneminen ja opintojen suorittaminen (Kukkonen 2018, 14). Siihen liittyy uusien toimintatapojen ja opiskelukulttuurin sisäistäminen sekä oman asiantuntijuuden kehittäminen opintojen edetessä. Opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat vaikuttavat korkeakouluopiskeluun sekä opintoihin integroitumiseen. Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan odotukset opintoihin ja opiskeluun liittyen voivat erota paljon suomalaisiin opiskelijoihin verrattuna. Myös ryhmäytymiseen sekä opiskelijatoimintaan osallistumisessa on eroavaisuuksia, mikä voi vaikuttaa osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksiin. (Airas 2019, 80-81.) Maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla lähtökohdat opiskelulle voivat olla hyvinkin erilaiset; osalla voi olla taustalla Suomessa hankittu ammatillinen koulutus, kun taas toisella vain kotimaassaan hankittu koulutustausta tai tutkinto. Näillä tekijöillä on merkitys korkeakouluun sekä -yhteisöön integroitumisessa.

Kulttuurinen moninaisuus huomioon orientaatioviikolla

Opintoihin liittyvät mahdolliset haasteet tulevat esiin usein jo opintojen alkuvaiheessa (Kylä-Setälä ym., 2020, 60). Alkuvaiheessa koetut opiskeluun liittyvät haasteet voivat vaikuttaa opiskelijan luottamukseen suoriutua opinnoissa, mikä vaikeuttaa opiskeluun sitoutumista (Tinto 2017). LAB-ammattikorkeakoulussa järjestetään uusille opiskelijoille orientaatioviikko, minkä kautta tuetaan uusia opiskelijoita opintojen alussa. Orientaatioviikko sijoittuu opiskelun alkuun ja auttaa opiskelijoita kiinnittymään opiskeluympäristön lisäksi ryhmään sekä ammattikorkeakoulun käytäntöihin.

Maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla on erityispiirteitä orientaatioviikon suhteen, jotka on tärkeä huomioida. Maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille tulee järjestää huomattavasti enemmän aikaa ryhmäytymiseen kulttuurien välisten erojen vuoksi (Civil & Tuominen 2024, 41). Kulttuuritietoisuuden lisäämistä on tärkeä tukea jo heti orientaatioviikolla, ja tässä tutoropettajalla on keskeinen rooli. Kulttuuritietoisuuden myötä voidaan lisätä avoimuutta ja ymmärrystä opiskelijoiden välillä ja tukea yhteistyön sujuvoittamista. Opiskelijoiden on tärkeä ymmärtää kulttuuritaustasta johtuvia erilaisia ajattelu- ja toimintatapoja, sekä ymmärtää suomalaiseen korkeakoulukulttuuriin liittyvät perusperiaatteet. Yhteistyön sujumisen sekä turvallisen oppimisympäristön varmistamiseksi opiskelijat laativat orientaatioviikolla ryhmälleen omat pelisäännöt. Näiden tarkoitus on luoda kaikkia sitovat ja kunnioittavat toimintatavat, jotka osaltaan ennaltaehkäisevät myös kulttuurien yhteentörmäystä.

Ohjaus ja vertaistuki opiskelupolun alussa

Maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla on tyypillisesti enemmän avuntarpeita ryhmäytymisen lisäksi opiskelukäytänteisiin liittyen (Civil & Tuominen 2024, 69). Tässä hyvin tärkeään rooliin nousee tutoropiskelijat. Opiskelijatutorit toimivat vertaisina opintonsa aloittaneille opiskelijoille ja ovat läsnä koko orientaatioviikon. Tutoropiskelijoina toimivat ylemmän vuosikurssin opiskelijat, joko samasta tai eri koulutusohjelmasta. Tutoropiskelijat auttavat opintonsa aloittaneita opiskelijoita perehtymään korkeakoulun käytäntöihin, tutustuttavat konkreettisesti kampuksen tiloihin ja auttavat muissa käytännön asioissa, kuten opintoihin liittyvissä ongelmissa ja esimerkiksi opintojaksojen ilmoittautumisessa. Tutoropiskelijat toteuttavat orientaatioviikolla ryhmäytymiseen liittyviä osallistavia aktiviteetteja tukien yhteenkuuluvuuden tunnetta. (Civil & Tuominen 2024, 29.)

Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden sosiaalisen integroitumisen tukeminen korkeakouluyhteisöön on tärkeä tukea yli oman opiskelijaryhmän (Civil & Tuominen 2024, 39). Syksyllä 2025 orientaatioviikkoon oli suunniteltu uutena toimintona yhteisiä orientaatiotilaisuuksia muiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa. Tämän tarkoituksena oli lisätä opiskelijoiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta sekä edistää integroitumista muihin opiskelijaryhmiin. Tutoropettajalla on tärkeä rooli orientaatioviikolla tukea ryhmäytymistä. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kohdalla ryhmän kulttuuriset lähtökohdat tulee ottaa huomioon (Laitinen 2014, 27).

Koulutusohjelmien jatkuva tarkastelu ja kehittäminen on tärkeä osa laadun varmistamista. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden moninaisuuden tunnistaminen on tärkeää, ja oppimisen tukemiseen tarvitaan koulutusorganisaation sekä opetushenkilöstön jatkujaa yhteistyötä (Tallbacka 2024). On tärkeää muistaa, että opiskelijoiden ryhmäytymisen ja yhteenkuuluvuuden tunteen tukeminen ei jää vain opintojen alkuvaiheeseen vaan jatkuu läpi korkeakouluopintojen.

Lähteet

Civil, T. & Tuominen, R. 2024. ”Tutorit on ihan valtava resurssi ja siitä pitäis saada se kaikki potentiaali irti” Tutortoiminnan kehittäminen korkeakoulussa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja. Vol. 26 (3), 28-46. Viitattu 4.10.2025. Saatavissa https://journal.fi/akakk/article/view/148287/95453

Kukkonen, H. 2018. Tarinat kertovat: Opintoihin kiinnittymisen lähteet ammattikorkeakoulussa. Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu. Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja.
Sarja A. Tutkimuksia 28. Viitattu 8.10.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7266-27-4

Kylä-Setälä, E. & Sipilä, H. 2020. Tukimallit opintojen edistämiseksi ammattikorkeakouluissa. Teoksessa Ärling, M. (toim.). Voimaa opiskeluun – otetta ohjaukseen: Voimaa opiskeluun -hankkeen loppujulkaisu. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Diak Puheenvuoro 29. 59-67. Viitattu 4.10.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-341-4

Laitinen, E. 2014. Ammattikorkeakoulujen opettajien kulttuurienvälinen kompetenssi ja sen mittaaminen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Viitattu 8.10.2025 Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9662-2

Tallbacka, M-B. 2024. Opetushenkilöstön monikulttuurisen opettamisen ja ohjausosaamisen taidot. LAB RDI Journal. Viitattu 4.10.2025. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-rdi-journal/opetushenkiloston-monikulttuurisen-opettamisen-ja-ohjausosaamisen-taidot/

Tinto, V. 2017. Through the eyes of students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice. Vol. 19(3), 254–269. Viitattu 8.10.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1177/1521025115621917

Kirjoittaja

Tiia Kangassalo toimii hoitotyön lehtorina ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tutoropettajana LAB-ammattikorkeakoulussa.

Artikkelikuva: https://pixabay.com/fi/photos/keskustelu-viestint%C3%A4-ryhm%C3%A4-puhelin-6140980/ (Leohoho, Pixabay Lisence)

Viittausohje

Kangassalo, T. 2025. Orientaatioviikko tukemassa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä korkeakouluopintoihin. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/orientaatioviikko-tukemassa-maahanmuuttaja-taustaisten-opiskelijoiden-kiinnittymista-korkeakouluopintoihin/