Sote-alan tulevaisuus rakentuu yhteistyölle – ei vain ammattilaisten välillä, vaan jo opiskeluaikana. SOTELI – YHTEISTÄ ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista -hankkeen verkkovalmennus tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden kohdata sote-alojen opiskelijoita, jakaa näkemyksiä ja oppia yhdessä liikkumisen puheeksi otosta sekä elintapaohjauksesta. Kirjoituksessa tarkastellaan opiskelijan kokemuksia moniammatillisesta verkkovalmennuksesta: mitä oivalluksia syntyi, mitkä hetket yllättivät ja mitä jäi erityisesti mieleen. Erityinen paino on moniammatillisen yhteistyön näkökulmassa.

Kirjoittajat: Mira Tarnanen & Taru Simpura

Opiskelijan kokemuksia SOTELI- verkkovalmennuksesta

SOTELI-hankkeen moniammatillisesti rakennettujen valmennuskokonaisuuksien tavoitteena on vahvistaa sosiaali- terveys- ja liikunta-alan tulevien ammattilaisten vuorovaikutustaitoja asiakaskohtaamisissa ja vaikuttavassa liikkumisen puheeksiotossa sekä harjoitella moniammatillista yhteistyötä. Ennen ensimmäistä tapaamista olin utelias ja hieman jännittynyt: mitä moniammatillinen verkkovalmennus oikeastaan tarkoittaisi ja miten se eroaisi muusta aiemmin opitusta? Mietin myös, mitä uutta täysin verkossa toteutettu verkkovalmennus voisi tarjota ja miten aiheita käsiteltäisiin virtuaalisesti. Ennakkotehtävät auttoivat orientoitumaan hankkeen teemoihin ja antoivat ensimmäisen käsityksen siitä, millaisella lähestymistavalla valmennuksessa edettäisiin – ja samalla herättivät innostusta tulevista keskusteluista ja yhteistyöstä muiden opiskelijoiden kanssa.

Kun ensimmäinen tapaaminen lopulta koitti, odotukset ja pohdinnat saivat konkreettisen muodon – ja pääsin kokemaan, millaista moniammatillinen yhteistyö verkkovalmennuksessa todellisuudessa on. Huomasin pian, että eri alojen opiskelijat toivat keskusteluihin näkökulmia, joita en olisi itse tullut ajatelleeksi. Fysioterapiassa keskityn fyysiseen toimintakykyyn, kun taas sosionomit tuovat esiin sosiaalisen ja yhteisöllisen hyvinvoinnin näkökulmia, ja terveydenhoitajat korostavat ennaltaehkäisevää hoitoa sekä kokonaisvaltaista terveyden edistämistä. Yhdessä nämä erilaiset näkökulmat rikastuttivat keskusteluja ja auttoivat minua hahmottamaan ihmisen toimintakykyä monipuolisemmin – samalla ymmärsin paremmin omaa rooliani moniammatillisessa tiimissä.

Kohtaamisia, oivalluksia ja ymmärrystä moniammatillisuudesta

Jo ensimmäisellä tapaamisella verkon välityksellä syntyi hyvä ryhmähenki. Pienryhmäkeskusteluissa jokainen pääsi ääneen ja toi rohkeasti esille omia ajatuksiaan. Erityisesti mieleen jäikin avoimuus ja halu jakaa näkemyksiä myös ihmisten kanssa, joita ei tunne henkilökohtaisesti. Lisäksi eri alojen ammattiylpeys näkyi kaikissa, mikä loi yhteishenkeen vahvan, innostuneen sävyn. Tiimityöskentely tuntui vaivattomalta ja tämä yllättikin positiivisesti.

Suurin oivallukseni verkkovalmennuksesta oli se, että moniammatillinen yhteistyö ei ole vain rinnakkain tekemistä, vaan todellista ymmärryksen ja osaamisen jakamista. Kokemukseni mukaan ammattikorkeakouluopinnoissa kohtaa harvoin muiden alojen opiskelijoita, joten ymmärrys moniammatillisuudesta voi jäädä epämääräiseksi. Kokemus verkkovalmennuksessa madalsi kynnystä toteuttaa moniammatillista yhteistyötä tulevana ammattilaisena työelämässä tulevaisuudessa. Arvostan sitä, että sain tämän kokemuksen vielä opintojen loppusuoralla – verkkovalmennuksen myötä jatkan kohti valmistumista ja työelämää paljon rikkaampana.

Verkkovalmennuksen myötä ymmärsin myös, että moniammatillisuus ei ole ohimenevä ilmiö, vaan keskeinen voimavara tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollossa. Valmennus laajensi käsitystäni kokonaisuudessaan moniammatillisen yhteistyön merkityksestä. Moniammatillinen ja monialainen yhteistyö hyödyttää sekä asiakasta että ammattilaisia. Asiakas saa käyttöönsä verkoston laajan osaamisen ja monialaiset palvelut keskitetysti, ilman tarvetta siirtyä palvelusta toiseen. (Työterveyslaitos.) Valmennuksen ansiosta moniammatillisuus tuntuu aidosti toteutettavalta ja arvokkaalta osalta tulevaa ammatillista työtä.

Valmennuksen toteutus hankkeen näkökulmasta

Hankkeen toteuttajan näkökulmasta verkkovalmennuksen rakenteen suunnittelussa keskeistä on erityisesti ollut moniammatillisen yhteistyön tukeminen. Lisäksi vuorovaikutustaitojen syventäminen asiakkaan kohtaamisessa on olennaista vaikuttavassa liikkumisen edistämisessä. Valmentajien rooli painottui keskustelun fasilitointiin asiantuntijapuheenvuorojen sijaan, tavoitteena oli lisätä osallistujien omien näkökulmien esiin tuomista. Palautekyselyn (N=8) perusteella oppimisalusta, ennakkotehtävät ja tapaamisten rakenne pienryhmäkeskusteluineen tukivat yhteistä oppimista moniammatillisesti; kuusi osallistujaa nosti ajatusten jakamisen ryhmissä tärkeänä oppimista tukeneena tekijänä.

Eri alojen näkökulmien yhdistäminen edistää innovatiivista ongelmanratkaisua ja monipuolista ajattelua (Työterveyslaitos). Kokonaisuutena kokemus rikastutti näkemyksiä niin valmennukseen osallistujan kuin valmennuksen toteuttajankin näkökulmasta. Opiskelijan näkökulmasta on hyödyllistä oppia eri ammattien rooleista ja saada valmiuksia työelämän käytännön tehtäviin. Toteuttajan näkökulmasta valmennus vahvisti ymmärrystä moniammatillisten valmennusten merkityksestä opintojen aikana ja niiden lisäämisen tarpeesta. Lisäksi opiskeluvaiheessa luodut moniammatilliset verkostot vahvistavat ammatillista identiteettiä ja auttavat hahmottamaan oman roolin merkityksen tiimityössä.

Euroopan unionin osarahoittama SOTELI – YHTEISTÄ ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista -hankkeessa kehitetään sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten liikuntaosaamista monialaisena yhteistyönä. Hankkeen tuloksena syntyy SOTELI-alan yhteinen koulutus liikkumisen edistämiseen. Hanke toteutetaan yhteistyössä LAB ammattikorkeakoulun, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, Suomen Urheiluopiston ja Outward Bound Finland ry:n kanssa.

Lähteet

Työterveyslaitos. Monialaisen ja moniammatillisen työn johtaminen. Viitattu 1.10.2025. Saatavissa https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/tyokyvyn-tuen-johtaminen-sosiaali-ja-terveydenhuollossa-koulutus/monialaisen-ja-moniammatillisen-tyon-johtaminen

Kirjoittajat

Mira Tarnanen, 3. vuoden fysioterapeuttiopiskelija, LAB-ammattikorkeakoulu

Taru Simpura, lehtori, SOTELI-hankkeen projektipäällikkö, Hyvinvointi, LAB-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Mira Tarnanen

Viittausohje

Tarnanen, M. & Simpura, T. 2025. Opiskelijan matka SOTELI- hankkeen moniammatillisessa verkkovalmennuksessa. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/opiskelijan-matka-soteli-hankkeen-moniammatillisessa-verkkovalmennuksessa/