LAB- ammattikorkeakoulun Hyvinvointiyksikön sairaanhoitajaopiskelijat aloittavat opinnäytetyöprosessinsa opinnäytetyön suunnittelu opintojaksolla. Sairaanhoitajaopiskelija voi aloittaa opinnäytetyöprosessin, kun hänellä on suoritettuna Tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla sekä kolme työelämäharjoittelua. Opinnäytetyön suunnittelun opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii kuvaamaan oman opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön sekä suunnittelemaan opinnäytetyön etenemisen eri vaiheet ottaen huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat. Opinnäytetyö toteutetaan usein pari- tai pienryhmätyönä yhteistyössä työelämätoimijan kanssa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina voi toimia myös oma ammattikorkeakoulu.
Kirjoittajat: Mira Korvenoja ja Kati Nirkko
Opinnäytetyön suunnitelman merkitys terveysalalla
Opinnäytetyön suunnitelma toimii koko prosessin kivijalkana. Se ohjaa opiskelijan työskentelyä, auttaa hahmottamaan työn kokonaisuutta ja toimii kommunikaatiovälineenä ohjaajan ja mahdollisten työelämäkumppaneiden kanssa. (Kananen 2015) Hyvin laadittu suunnitelma selkeyttää tutkimuksen tavoitteita, tutkimuskysymyksiä ja metodologisia valintoja.
Terveysalalla opinnäytetyöt ovat usein työelämälähtöisiä ja niiden tavoitteena on tuottaa konkreettista hyötyä alan toimijoille (Vehviläinen 2019). Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia opinnäytetyön suunnitteluvaiheelle, jossa on huomioitava niin tieteelliset kriteerit kuin käytännön sovellettavuus. Heti opinnäytetyön suunnitelmasta lähtien terveysalan opinnäytetyössä tulee huomioida erityisesti eettiset näkökulmat. Tutkimuseettinen neuvottelukunta (TENK) on määritellyt ihmistieteisiin luettavien tutkimusalojen eettiset periaatteet, joita on noudatettava myös opinnäytetöissä (TENK 2019). Suunnitelmavaiheessa opiskelijan on pohdittava tutkimuksensa eettisiä ulottuvuuksia, kuten tutkittavien itsemääräämisoikeutta, yksityisyyden suojaa ja tietosuojakysymyksiä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisun mukaan työelämän muuttuneiden tarpeiden vuoksi korkeakoulutetuilta edellytetään laaja-alaista osaamista. Keskiössä on muun muassa ongelmanratkaisu-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. (Ursin et al. 2021) Työelämän muutoksissa pärjääminen edellyttää ammattilaiselta osaamista ja uusien toimintatapojen käyttöönottoa, joilla kehitetään työpaikkojen toimintaa. Työelämän kehittäminen vaatii panostamista osaamiseen, toiminnan ja palveluiden parantamiseen. (TEM 2025) Tähän toiminnan uudistamiseen voi sairaanhoitajaopiskelija työpaikoilla tehtävällä opinnäytetyöllään vastata huomioimalla työelämän kehittyvät tarpeet. Työpaikoilla tehtävää opinnäytetyötä työstetään yhteistyössä työelämäohjaajan kanssa.
Suunnitelman rooli opinnäytetyöprosessissa
Opinnäytetyö on opintojen laajin tehtävä, jolla opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alaan ja sen ajankohtaisuuteen. Samalla se on prosessi, jossa opiskelija rakentaa ammatti-identiteettiään kohti asiantuntijuutta (Vilkka 2021).
Opinnäytetyön suunnitellun opintojakso auttaa opiskelijaa kuvaamaan työhönsä tavoitteet ja tarkoituksen, sekä keskeisen sisällön. Opiskelija saa valmiuksia suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyön prosessin vaiheet, ottaen huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat. Opinnäytetyön suunnitelmassa opetellaan tiedon haun lisäksi raportoinnin säännöt, sekä kieli- ja tyylivaatimukset. (LAB-ammattikorkeakoulu 2025a)
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa aina opinnäytetyön aiheen ideoinnilla. Idea opinnäytetyölle voi löytyä keskustelusta tutor-opettajan kanssa, juuri päättyneestä harjoittelusta tai jonkin työelämätarpeen kautta. Oma mielenkiinto ja ajankohtaiset tapahtumat monesti ohjaavat idean syntyä ja aiheen valintaa. Opinnäytetyön suunnittelun opintojaksolla opiskelija saa lisävalmiuksia ja tukea tiedonhakuun ja sisällön tuottamiseen. Lisäksi äidinkielellistä ohjausta Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen opintojaksolta. (LAB-ammattikorkeakoulu 2025a)
LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnäytetyön suunnitelma opintojaksolla, opetuksen lähitunneilla, opiskelijat työstävät suunnitelmaa eteenpäin vaiheittain virtuaalihuoneissa opettajan ohjauksessa. Suunnitelma edistyy tietyn rakenteellisen protokollan mukaisesti. Jusslin ja Hillin (2023) osoittivat, että vaiheittain etenevät kirjoitustyöpajat ja digitaalisten työkalujen hyödyntäminen hybridimallissa madalsivat opiskelijoiden kynnystä aloittaa opinnäytetyö ja lisäsivät heidän itsevarmuuttaan. Ilman pedagogista suunnittelua opiskelijat kokevat epävarmuutta, tekevät liian laajoja tai epärealistisia suunnitelmia ja etenevät hitaasti. Oppijalähtöinen lähestymistapa, jossa opinnäytetyön suunnitelma integroidaan tutkimusmenetelmien opetukseen vaiheittain: aiheen rajaus, menetelmävalinnat, eettiset näkökohdat, aikataulu, parantaa prosessin hallintaa ja työn laatua (Matos et al. 2023).
Opinnäytetyö syntyy oppimis- ja ohjausprosessissa (Vilkka 2021). Opinnäytetyön suunnittelun opintojaksolla käydään suunnitelman rakennetta lävitse, joka selkeyttää työn tavoitteet, menetelmät, resurssit ja aikataulun. Suunnitelma toimii ohjauksen välineenä ja dokumenttina ohjaajalle sekä opinnäytetyötä tekevälle pienryhmälle. Suunnitelma auttaa opiskelijoita jäsentämään työtä ja luo pohjan koko opinnäytetyölle. (LAB-Ammattikorkeakoulu 2025b)
Lähteet
Jusslin, M. & Hilli, Y. 2024. Supporting bachelor’s and master’s students’ thesis writing: a rhizoanalysis of academic writing workshops in hybrid learning spaces. Studies in Higher Education. 49:4, 712-729. Viitattu 20.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2250809
Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas: Näin kirjoitat opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
LAB-ammattikorkeakoulu. 2025a. Opinnäytetyön ohje (1.8.2025), Ammattikorkeakoulututkinto. Viitattu 18.11.2025. Saatavissa https://elab.lab.fi/sites/default/files/category-page/2025-08/LAB_opinn%C3%A4ytety%C3%B6_ohje_AMK_P%C3%A4ivitetty_110625.pdf
LAB-Ammattikorkeakoulu. 2025b. Opinnäytetyön suunnittelu 5 op opintojakso. Moodle. Viitattu 18.11.2025. Saatavissa https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=28125
Matos, J., Piedade, J. & Feritas, L. 2023. Teaching and learning research methodologies in education: A systematic review. Education Sciences. 13(2), 123–140. Viitattu 20.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.3390/educsci13020173
TENK. 2019. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019. Viitattu 20.11.2025. Saatavissa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
TEM. 2025. Työelämää kehitetään yhteistyössä. Työ- ja elinkeinoministeriö. Viitattu 25.22.2025. Saatavissa https://tem.fi/tyoelaman-kehittaminen
Ursin, J., Hyytinen, H., Toom, A. & Kleemola, K. 2021. Johtopäätökset – lue, kirjoita ja ajattele! Teoksessa Ursin, J., Hyytinen, H. & Silvennoinen, K. (toim.) Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi – Kappas! -hankkeen tuloksia. Helsinki: Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:6. Viitattu 25.11.2025. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2
Vehviläinen, S. 2019. Ohjaustyön opas: Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Vilkka, H. 2021. Opinnäytetyö haastaa ja palkitsee. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Aikuiskasvatus. 42(1). Viitattu 18.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.33336/aik.115558
Kirjoittajat
Mira Korvenoja työskentelee terveysalan lehtorina LAB –ammattikorkeakoulussa.
Kati Nirkko työskentelee terveysalan lehtorina LAB –ammattikorkeakoulussa.
Kirjoittajat toimivat sairaanhoitajakoulutuksen opinnäytetyökoordinaattoreina ja Lappeenrannan kampuksen LAB- ammattikorkeakoulun opinnäytetyösuunnittelun opintojakson opettajina.
Artikkelikuva: https://pxhere.com/fi/photo/764683 (CC0)
Viittausohje
Korvenoja, M. & Nirkko, K. 2025. Opinnäytetyön suunnittelu terveysalalla. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/opinnaytetyon-suunnittelu-terveysalalla/