LiveFIN:n Festivaali- ja Venuebarometri 2024 paljastaa tapahtuma-alasta vaikuttavia lukuja. Vuonna 2024 festivaalit tuottivat Suomessa lähes puolen miljardin euron kulutuksen – tapahtumissa ja niihin liittyvissä palveluissa käytettiin siis rahaa tämän verran. Barometrin yleisökyselyihin puolestaan vastasi loka-marraskuussa 2024 lähes 20 000 elävän musiikin tapahtumakävijää; vastaajamäärä osoittaa, että tapahtumat ja niiden kehitys ovat myös kävijöille tärkeitä.
Kirjoittaja: Mika Nikula
Luvut kertovat sekä taloudellisesta että yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Mutta mitkä asiat tekevät tapahtuma-alasta niin kiinnostavan ja menestyvän?
MERIT-Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus ja tapahtuma-alalla hankkeen tavoitteena on vahvistaa toimialan veto- ja pitovoimaa kehittämällä merkityksellistä työntekijäkokemusta ja johtamisosaamista (Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla 2025). Syksyllä 2025 alkaneen hankkeen tuore kyselytutkimus tapahtuma-alan toimijoille antaa tähän osviittaa: alan menestyksen ytimessä on työntekijöiden vahva sitoutuminen työnantajaan ja alaan, sekä kokemus työn merkityksellisyydestä.
Tapahtuma-alan taloudellinen kasvu rakentuu merkitykselliselle työlle
Festivaalien ja tapahtumien taloudellinen vaikutus on siis kiistaton, ja MERIT-hankkeen kyselyaineisto paljastaa menestyksen taustatekijät. Tapahtuma-alan työntekijät kokevat työnsä hyvin merkitykselliseksi – keskiarvo 7,7 asteikolla 0-10 on luku, joka kertoo alan hyvästä tilanteesta. (LAB 2025)
Yhteys taloudellisen menestyksen ja työntekijöiden kokemuksen välillä ei ole sattumaa. Kun työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi, ovat he motivoituneempia luomaan laadukkaita elämyksiä. Ne puolestaan houkuttelevat yleisöjä ja tuottavat taloudellista arvoa. Festaribarometrin lähes 20 000 vastaajan määrä kertoo myös siitä, miten laajasti alan tapahtumat saavuttavat yleisönsä – tämä on seurausta sitoutuneiden ammattilaisten työstä.
Arvot ja autonomia luovat pohjan menestykselle
Yksi MERIT-hankkeen kyselytutkimuksen merkittävimmistä havainnoista on arvojen yhteensopivuuden vaikutus tapahtuma-alan vetovoimaan. Peräti 90 prosenttia vastaajista kokee henkilökohtaisten arvojensa olevan samansuuntaiset työnsä arvojen kanssa. Tämä yhteensopivuus on harvinaista työelämässä ja selittää osaltaan sitä, miten ala kykenee sekä houkuttelemaan että pitämään lahjakkaat ammattilaiset. (LAB 2025) Samanaikaisesti 90 prosenttia työntekijöistä kokee voivansa tehdä itsenäisiä päätöksiä työssään. Tämä autonomian kokemus on erityisen arvokasta luovilla aloilla, joissa innovaatio ja henkilökohtainen panos ovat keskeisiä menestystekijöitä. Festivaalien taloudellisen painoarvon taustalla onkin tuhansia itsenäisiä päätöksiä ja luovia ratkaisuja.
Osaava henkilöstö takaa alan kilpailukyvyn
LiveFIN:n barometrin osoittama merkittävä yleisömäärä ja taloudellinen vaikutus kertovat myös alan ammattilaisten korkeasta osaamisesta. MERIT-tutkimus vahvistaa tämän: yli 90 prosenttia vastaajista tietää, mikä heille on ammatillisesti tärkeää, ja lähes sama määrä kokee oman osaamisensa riittävän työtehtävien hoitamiseen. (LiveFIN 2025; LAB 2025) Tulokset kertovat alan kypsyydestä: tapahtuma-ala on kehittynyt ammattilaistoimialaksi, jossa osaaminen ja jatkuva kehittyminen ovat arvossaan. Kun alan taloudellinen merkitys kasvaa, tämä vahva osaamispohja takaa sen, että kasvu on myös kestävää ja laadukasta.
Työyhteisöt luovat perustan yhteiselle menestykselle
Tapahtuma-alan työyhteisöt kokevat vahvaa yhteenkuuluvuutta. Yli 85% prosenttia vastaajista tuntee yhteenkuuluvuutta työkavereidensa kanssa, ja saman kokoinen osuus arvioi työilmapiirinsä hyväksi. Tämä on erityisen merkittävää, kun ajatellaan barometrin osoittamaa laajaa yhteiskunnallista vaikutusta. (LAB 2025) Festivaalit ja tapahtumat vaativat saumatonta yhteistyötä sadoilta ammattilaisilta. Kun työyhteisöt toimivat hyvin ja ihmiset tuntevat yhteenkuuluvuutta, se näkyy suoraan tapahtumien laadussa ja yleisön kokemuksissa. Hyvä työilmapiiri ei ole pelkkä sivuseikka, vaan konkreettinen menestystekijä.
Johtaminen ratkaisee kasvavan alan haasteissa
Vaikka monet osa-alueet saavat hyvinkin positiivisia arvioita, nousevat johtaminen ja palautteen saaminen tutkimusaineistossa kehityskohteiksi. Vain noin 60 prosenttia vastaajista kokee saavansa merkityksen kokemusta vahvistavaa palautetta esihenkilöltään, vaikka noin 75 prosenttia arvioikin johtamisen tukevan yhteisöllisyyttä. (LAB 2025) Tämä havainto on erityisen tärkeä alan jatkuvan kasvun kannalta. Kun tapahtuma-ala laajenee ja sen taloudellinen merkitys kasvaa, ratkaisee johtamisen laatu sen, kyetäänkö menestystä säilyttämään ja kasvattamaan edelleen. Hyvin johdettu ala voi hyödyntää työntekijöidensä sitoutumisen täysimääräisesti.
Menestyksen kierre: sitoutumisesta tuloksiin
MERIT-hankkeen ja Festivaali- ja Venuebarometrin tulosten yhdistelmä paljastaa alan menestyksen syvemmän logiikan. Kun yli 80 prosenttia työntekijöistä kokee, että työ tukee heidän henkilökohtaista kasvuaan ja kehittymistään, ovat he valmiita panostamaan enemmän työhönsä. Tämä näkyy suoraan tapahtumien laadussa, yleisötyytyväisyydessä ja lopulta myös taloudellisissa vaikutuksissa. Puolen miljardin euron kulutusvaikutus ei synny sattumalta, vaan on seurausta siitä, että alan ammattilaiset kokevat työnsä merkitykselliseksi ja ovat sitoutuneita luomaan unohtumattomia kokemuksia.
Tulevaisuuden näkymät – kestävä kasvu vaatii hyvinvoivia työntekijöitä
Kun tapahtuma-ala jatkaa kasvuaan ja sen taloudellinen merkitys vahvistuu entisestään, MERIT-hankkeen kyselystä voi nostaa muutamia huomioita. Alan menestys ei perustu pelkästään ulkoisiin tekijöihin, vaan erityisesti siihen, miten hyvin se kykenee huolehtimaan työntekijöidensä hyvinvoinnista ja sitoutumisesta.
Arvojen yhteensopivuuden vaaliminen on keskeistä alan vetovoimalle jatkossakin. Kun henkilökohtaiset arvot ja työn arvot kohtaavat, syntyy sitoutumista, joka näkyy lopputuloksissa. Lisäksi autonomian säilyttäminen kasvavassa alassa on haaste, mutta välttämätöntä. Itsenäisen päätöksenteon mahdollisuudet tulee turvata myös organisaatioiden kasvaessa.
Osaamisen jatkuva kehittäminen takaa alan kilpailukyvyn säilymisen. Kun työntekijät voivat kehittyä ja oppia, ala pysyy innovatiivisena. Johtamisen kehittäminen on kriittistä kasvun hallinnassa. Erityisesti palautteen antaminen ja merkityksellisyyden tukeminen vaativat huomiota.
Lähteet
Kinnunen, M. & Malo, S. 2025. Festivaali- ja Venuebarometri 2024: Festivaalit tuottivat lähes puolen miljardin euron kulutuksen. Viitattu 2.6.2025. Saatavissa https://livefin.fi/wp-content/uploads/Festivaali-ja-Venuebarometri-2024.pdf
LAB. 2025. MERIT-hanke. Työn merkityksellisyys tapahtuma-, elämys- ja ohjelmatuotannon alalla. Taustakartoituskyselyn yhteenveto.
MERIT – Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla. 2025. Tuemme vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan yrityksiä osaamisen kehittämisessä ja toimialan työllisyydessä. Viitattu 3.6.2025. Saatavissa www.merkityksellinentyo.fi
Kirjoittaja
Mika Nikula, LAB-ammattikorkeakoulun tapahtumaliiketoiminnan lehtori.
Artikkelikuva: Ilosaarirockin onnistuminen ammattilaisten saumatonta yhteistyötä. Kuva päälavalta vuodelta 2025 (Kuva: Mika Nikula)
Viittausohje
Nikula, M. 2025. Merkityksellinen työ rakentaa vahvan tapahtuma-alan. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/merkityksellinen-tyo-rakentaa-vahvan-tapahtuma-alan/
