
Luontolähtöisten palveluiden kehittämishanke (LuoPaKe) tarjoaa maaseudulla toimiville yrityksille verkostoitumisen lisäksi erilaisia tietoiskuja. Ne sisältävät tietoa yritystoiminnan kehittämisestä sekä tiedon jakamisesta kestävästä ja vastuullisesta matkailusta. Aihe on tärkeä, sillä luonnosta saatavat hyvinvointi- ja terveysvaikutukset ovat entistä kiinnostavampia ja houkuttavampia niin kuluttajien kuin maaseudulla erilaisia palveluja tarjoavien yritysten keskuudessa.
Kirjoittajat: Tarja Vahtokari & Tiina Vitikainen
Maaseudun yrittäjät uusien haasteiden edessä
Luontokadon eteneminen ja ilmaston lämpeneminen vähentävät matkailun mahdollisuuksia monipuolisten palvelujen tarjoamisessa. Merkittävä haaste Suomessa, kuten kansainvälisestikin, on se, että luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvia toimia tehdään laajasti monilla eri toimialoilla, kuten luonnonvarojen käytössä ja maankäyttösektorilla ilman keskinäistä koordinaatiota. (Suomen ympäristökeskus 2023). Näin yrittäjillekin muodostuu sirpaleinen kuva eivätkä hekään osaa mahdollisuuksia täysipainoisesti hyödyntää omassa yritystoiminnassaan.
Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa päänvaivaa erityisesti Etelä-Suomen maaseudulla toimiville majoitus- ja elämyspalveluita tarjoaville yrityksille. Suomessa talvet lämpenevät keskimäärin enemmän kuin kesät. Tämä on ilmastonmuutoksen yksi tulevaisuudenkuva: entistä useammin tulee olemaan varsinkin maan etelä- ja keskiosassa lauhoja, vähälumisia ja sen vuoksi myös pimeitä talvia. (WWF 2025, Ilmatieteen laitos 2025). Lämpenemisen myötä vesistöt jäätyvät myöhemmin ja sulavat aiemmin. Jää on myös ohuempaa kuin aiemmin (WWF 2025).
Yllä mainittujen syiden takia Etelä-Karjalan ja Kymenlaaksonkin alueilla yrittäjät ovat uusien haasteiden edessä. Enää ei voi taata hyväkuntoisia latuja tai kauniita järvenselkiä pilkkiympäristöiksi, koska säiden ennustettavuus on entistä vaikeampaa nopeiden säävaihtelujen takia. Tämä taas saa monet asiakkaat pelaamaan niin sanotusti varman päälle, jolloin he ajavat alueen ohi ja matkustavat Pohjois-Suomeen talvilomaansa viettämään.
Kestävyys ja vastuullisuus ovat osa matkailua
Matkailu yhtenä maailman suurimmista ja nopeimmin kasvavista elinkeinoista vaikuttaa monin tavoin ympäristöönsä esimerkiksi luonnonvaroja kuluttaen ja ilmastopäästöjä tuottaen. Jotta kasvun haitat eivät ylitä hyötyjä ja mahdollisuudet hyvään elämään säilyvät, on toiminnan oltava kestävää. Maailman matkailujärjestö määrittää, että se tarkoittaa ekologisen, sosiokulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden sekä matkailun laadun säilyttämistä samanaikaisesti.
Vastuullinen matkailu tähtää toimenpiteillään kestävyystavoitteiden toteutumiseen. (UN Tourism 2024.) LuoPaKe-hankkeen erityistavoitteet ovat 3 Terveyttä ja hyvinvointia, 8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 12 Vastuullista kuluttamista ja 17 Yhteistyö ja kumppanuus (LAB 2024).
Vastuullisia tekoja voi toteuttaa monella tavalla
Kestävää kehitystä voi tukea ilman suuria investointeja. Lentämisen synnyttämiä ilmastopäästöjä on vaikea estää, mutta kohteessa lähiluonnon elämysten pariin voi kannustaa lähtemään vähähiilisesti kävellen tai pyöräillen. Pienetkin veden ja energian kulutusta hillitsevät teot hyödyttävät ympäristöä ja tuovat samalla yritykselle säästöä. Samat edut saa kierrättämällä ja lajittelemalla jätteet.
Ruoan ilmastopäästöjä voi vähentää tarjoamalla liha- ja maitotuotteiden vaihtoehdoiksi kasviperäisiä tuotteita ja kestävästi pyydystettyä luonnonkalaa. Ruokahävikkiä voi ehkäistä jo hyvällä suunnittelulla koko toimitusketjulle varastoinnista esillepanoon. Hankinnoissa kannattaa suosia puolueettoman ympäristömerkin saaneita tuotteita, jotka tutkitusti kuluttavat vähemmän ympäristöä koko elinkaarensa aikana. Ekologisesti vastuullinen yritys estää luonnon kulumisen, tuo retkiltä roskat pois ja huolehtii palveluihin osallistuvista eläimistä. Elinympäristöjä voi viherryttää, hoitaa ja ennallistaa. (Visit Finland ja Sitowise 2024.)
Kestävyyden huomiointi tuo lisäarvoa yritykselle
Kestävyyteen panostaminen lisää yrityksen kilpailuetua. Matkailijat ovat yhä tietoisempia matkailun vaikutuksista ympäristöön, ja tekevät valintoja sen mukaan. Halutaan matkustaa vastuullisemmin, ja hankkia palvelut kestävyyttä toimissaan huomioivalta yritykseltä. Vastuullinen yritys luo itsestään positiivisen kuvan ja vahvistaa asiakkaiden odotuksia. Tehokkaalla markkinoinnilla voidaan saada uusia vastuullisuutta arvostavia asiakkaita. (Visit Finland ja Sitowise Oy 2024, Ympäristöministeriö 2023).
Usein kestävyys on yrittäjän itsensä arvovalinta. Visit Finlandin toimeksiannosta tehdyssä selvityksessä (FCG suunnittelu ja tekniikka 2018) keskeisimpiä syitä vastuulliselle toiminnalle olivat omat henkilökohtaiset tai yrityksen ideologia sekä halu säästää ja arvostaa luontoa.
Luontolähtöisessä liiketoiminnassa kestävyyden huomiointi nähtiin itsestäänselvyytenä. Luontoterveyden osaamiskeskuksen edustaja Tiina Vitikainen piti aiheesta tietoiskun, mikä tarjosi tietoa kestävästä ja vastuullisesta matkailusta (Vitikainen 2024). LuoPaKe jatkaa toiminnassaan myös liiketalouden asioiden vahvistamista tietoiskujen avulla.
Samoin luonnon monipuolinen vastuullinen hyödyntäminen ja uusien palvelukonseptien kehittäminen jatkuvat tietoiskuissa ja työpajoissa Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson noin viidenkymmenelle yritykselle. Hankkeessa mukana olevat yritykset ovat myös verkostoituneet ja tietoa välitetään toisille myös yhteisen facebook sivun avulla. Seuraavaksi lyödään viisaat päät yhteen ja lähdetään yhdessä ideoimaan ja suunnittelemaan palveluita matkailijoiden houkuttelemiseksi alueelle ympäri vuoden.
Lähteet
FCG suunnittelu ja tekniikka. 2018. Kestävän matkailun nykytila, haasteet ja kehittämistarpeet. Viitattu 25.11.2024. Saatavilla
https://www.businessfinland.fi/48e79a/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/loppuraportti_selvitys_kestavan_matkailun_nykytila_ja-kehittamistarpeet-.._.pdf
Ilmatieteen laitos. 2025. Miten ilmastonmuutos näkyy Suomen lämpötiloissa? Viitattu 21.02.2025. Saatavissa https://www.ilmatieteenlaitos.fi/ilmastonmuutoskysymyksia
LAB. 2024. Luontolähtöisten palvelujen kehittämishanke LuoPaKe. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/luopake
Suomen Ympäristökeskus. 2023. Luontokato etenee Suomessa – miksi, ja miten pysäytämme sen? Viitattu 21.02.2025. Saatavissa https://www.syke.fi/fi/tietoa-meista/uutiset/luontokato-etenee-suomessa-miksi-ja-miten-pysaytamme-sen
UN Tourism. 2024. Sustainable development. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://www.unwto.org/sustainable-development
Visit Finland ja Sitowise Oy. 2024. Kestävän matkailun tila 2023. Viitattu 25.11.2024. Saatavilla https://www.visitfinland.fi/49d3d1/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2024/kestavan-matkailun-tila-2023.pdf
Vitikainen, T. 2024. Kestävä matkailu. Info 4. LuoPaKe. YouTube. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=yiAAnxH7wg8
WWF. 2025. Ilmastonmuutos muuttaa Suomen luontoa. Viitattu 21.02.2025. Saatavissa https://wwf.fi/uhat/ilmastonmuutos-suomessa/sisavedet-esimerkkina-saimaa/
Ympäristöministeriö. 2023. Mitä on kestävä kehitys? Viitattu 24.2.2025. Saatavissa https://ym.fi/mita-on-kestava-kehitys
Kirjoittajat
Tarja Vahtokari toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sekä projektipäällikkönä hankkeessa Luontolähtöisten palvelujen kehittämishanke -LuoPaKe (LAB 2024).
Tiina Vitikainen toimii LuoPaKe-hankkeen osatoteuttajan Allergia-, iho- ja astmaliiton maakunnallisesti sijoittuvassa Luontoterveyden osaamiskeskuksessa ja työskentelee hankkeessa luonto- ja ympäristöterveyden asiantuntijana.
Artikkelikuva: Tarja Vahtokari
Viittausohje
Vahtokari, T. & Vitikainen, T. 2025. Luontolähtöisiä palveluita kehitetään kestävästi ja vastuullisesti. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/luontolahtoisia-palveluita-kehitetaan-kestavasti-ja-vastuullisesti/