Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus tarjota lapsille ja nuorille ympäristö, jossa he voivat oppia ja keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä asioista avoimesti sekä varmistaa, että lapsilla ja nuorilla on tarpeeksi tietoa ja taitoa tehdä seksuaalisuuteen liittyviä päätöksiä. Yläkouluikä on herkkä, mutta erittäin tärkeä elämänvaihe, jossa kodin ja koulun tarjoama seksuaalikasvatus on avainasemassa. Kun koti ja koulu tekevät yhteistyötä, nuori saa vahvemman perustan ymmärtää seksuaaliterveyden merkitystä, mukaan lukien ymmärrystä ehkäisystä osana seksuaaliterveyttä ja -oikeuksia.

Kirjoittajat: Helmi Immonen, Essi Viskari & Sanna Imeläinen

Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus – kohti avoimempaa keskustelua

Seksuaalioikeudet ja seksuaalikasvatus ovat merkityksellinen osa ihmisten seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä seksuaalioikeuksien edistämistä (Bildjuschkin 2021). Seksuaalioikeuksiin kuuluu myös oikeus seksuaalikasvatukseen ja seksuaaliterveyspalveluihin. Seksuaalikasvatuksen tavoitteena on edistää seksuaalista hyvinvointia, ehkäistä seksuaalista väkivaltaa ja tarjota riittävästi tietoa ja taitoja, jotka auttavat tekemään seksuaalisuutta koskevia tietoisia päätöksiä. (Bildjuschkin 2022.)

Seksuaalikasvatuksen keskeinen tavoite on, että lasta ja nuorta tuetaan kehittämään taitoja, joiden avulla he pystyvät itse päättämään seksuaalisuudestaan ja suhteistaan eri kehitysvaiheissa. Lähtökohtana on ottaa lapsi ja nuori huomioon ikätasoisesti ja toimia yhdessä heidän kanssaan. Tärkeää on myös huomioida seksuaalinen suuntautuminen, seksuaali-identiteetti, sukupuolen ilmaisun moninaisuus ja monikulttuurisuus sekä tukea heitä vahvistamaan omaa käsitystä seksuaalisuudestaan, sukupuolestaan, kehostaan, seksuaalisesta identiteetistään ja seksuaalisesta minäkuvastaan. (Bildjuschkin 2022; Oinonen & Susineva 2019, 10.) Tavoitteena on siis antaa tarvittavia välineitä terveiden ihmissuhteiden ylläpitämiseen ja oman hyvinvoinnin edistämiseen (Fuller ym. 2022, 411).

Seksuaalikasvatuksessa on tärkeää huomioida myös käytettävät sanat sekä tavat, joilla asioihin reagoidaan. Nämä viestivät lapselle ja nuorelle piilossa olevista asenteista ja arvoista. Vanhempien tulisikin tutkailla omia asenteita ja arvojaan suhteessa sukupuoliin, seksuaalisuuteen, seksiin, rakkauteen sekä pari- ja ihmissuhteisiin. Miettiä, mitä seksuaalisuus tarkoittaa heille itselleen. Seksuaalikasvattajan tehtävä on lisätä nuoren oman arvontunnetta ja itseluottamusta. (Bildjuschkin 2022.)

Nuorten tulisi oppia tarkastelemaan maailmaa kriittisesti, ymmärtämään omat rajansa ja samalla oppia kunnioittamaan muiden rajoja (Väestöliitto 2024). Nuoret omaksuvat asioita usein nopeasti, ja heidän mielipiteensä ovat yleensä joustavampia verrattuna aikuisiin. Tämän vuoksi asiallisella ja neutraalilla tiedolla voidaan normalisoida seksuaaliterveyteen liittyviä pelkoja. Epäsensitiivinen keskustelu tai väärä tieto voi juurtua nuoren mieleen pitkäksikin aikaa. (Klami 2023, 327.) On tärkeää, että perheen kesken keskustellaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista neutraalisti, sillä erilaiset kertomukset voivat vaikuttaa nuoren valintaan esimerkiksi ehkäisyvalmisteen suhteen. Monet kertomukset voivat pohjautua väärinymmärryksiin, joten avoin ja totuudenmukainen keskustelu on ensiarvoisen tärkeää. (Zeglin & Lazebnik 2023, 185.)

Terveydenhuollosta tukea vanhemmille seksuaalikasvattajina

Immonen ja Viskari (2024) selvittivät raskauden ja seksitautien ehkäisyä osana yläkouluikäisten seksuaaliterveyttä, miten ehkäisy vaikuttaa yläkouluikäisten seksuaaliterveyteen sekä miten seksuaalikasvatus vaikuttaa ehkäisyn käyttöön. Kirjallisuuskatsauksessa tuli esille ristiriitaa vanhempien ja lasten käsityksissä. Vanhemmat kokevat hankalaksi seksuaalisuuteen liittyvien aiheiden puheeksi ottamisen ja toivovat, että lapsi kysyisi aiheeseen liittyviä kysymyksiä tarvittaessa. Lapset ja nuoret puolestaan toivovat, että vanhempi ottaisi asiat puheeksi, koska he pelkäävät tulevansa arvostelun tai tuomitsemisen kohteeksi.

Terveydenhuollolla on myös oma tärkeä roolinsa seksuaalikasvatuksessa. Terveydenhuollon ammattilaiset keskustelevat nuorten ja vanhempien kanssa seksuaalikasvatuksesta, tarjoavat seksuaaliterveyspalveluita sekä ohjausta ja neuvoja. Koulun ja terveydenhuollon tärkeä tehtävä on myös tukea vanhempia seksuaalikasvatuksessa. (Bildjuschkin 2021.) Jos vanhemmat päättävät odottaa, että lapsi tai nuori itse kysyy seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, voi käydä niin, ettei he koskaan uskalla kysyä tai tiedä miten kysyä. Tällöin he saattavat jäädä ilman tärkeää tietoa, jota he tarvitsisivat ihmissuhteissaan ja elämässään. (MLL 2024.)

Seksuaalikasvatusta on tärkeä saada läpi elämän ja ajoissa aloitetulla seksuaalikasvatuksella tuetaan seksuaaliterveyttä ja voidaan vaikuttaa suunnittelemattomien raskauksien ja seksitautien ehkäisyyn. Lasten ja nuorten kysymyksiin tulee vastata ikätasoisesti, kun he niitä esittävät, jolloin seksuaalikasvatusta tapahtuu arjessa. Vanhemmilla on niin oikeus kuin velvollisuus kasvattaa lapsiaan jokaisella elämän osa-alueella. Seksuaalikasvatukseen osallistuu vanhempien lisäksi varhaiskasvatus, koulu, sukulaiset, kaverit, ympäröivä maailma ja sosiaalinen media. (Bildjuschkin 2022.)

Kuva 1. Kehittämistehtävänä toteutettu opas vanhemmille ja samalla työkalu terveydenhoitajille seksuaalikasvatuksen tueksi (Kuva: Helmi Immonen & Essi Viskari)

Nuorten ja vanhempien tuen tarpeeseen tulisi vastata

LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat tekivät kirjallisuuskatsauksen näytön perusteella työkalun kouluterveydenhoitajille. Vanhemmille koottiin ”Faktoja seksuaalikasvatuksesta” -opas kehittämistehtävänä (Kuva 1). Oppaan tarkoituksena on auttaa terveydenhoitajia heidän työssään tukea vanhempia seksuaalikasvatuksessa ja samalla muistuttaa vanhempia seksuaalikasvatuksen tärkeydestä. Oppaasta saa esimerkiksi apua keskustelujen aloittamiseen oman lapsen tai nuoren kanssa kotona.

Opasta voidaan jakaa koteihin pdf-muodossa sähköisenä tai paperisena tiedotteena. Tieto tuodaan esille mahdollisimman neutraalisti. Tekstin jälkeen on myös ajatuksia herättävä pohdintatehtävä ” Millaista seksuaalikasvatusta olisit itse nuorena toivonut?”. Tiedotteen lopussa on positiivinen lause, jonka tarkoituksena on vahvistaa vanhempien luottamusta omaan tekemiseensä. Jotta mahdollisimman monet lapset ja nuoret voivat saada hyvää ja tarpeen mukaista seksuaalikasvatusta, tulee terveydenhuollon ammattilaisten ja vanhempien toimia yhdessä.

Seksuaalikasvatus on kaikkien oikeus ja velvollisuus ja se kuuluu kaikille. Terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua niin seksuaalikasvatuksen antamiseen osana perustyötään kuin myös vanhempien tukemiseen tässä tärkeässä tehtävässä.

Lähteet

Bildjuschkin, K. 2021. Seksuaalinen hyvinvointi ja seksuaalikasvatus. Terveysportti. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko/article/kou00025?toc=1112230

Bildjuschkin, K. 2022. Lasten ja nuorten seksuaalikasvatus vanhemmuuden näkökulmasta. Terveyskirjasto. Lääkärikirja Duodecim. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00956

Fuller, K., Clonan-Roy, K., Goncy, E. & Naser, S. 2022. The omission and minimisation of sexual decicionmaking skills in US sex education textbooks. Sex Education. 22 (4), 409–423. Viitattu 10.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/14681811.2021.1949974

lmmonen, H. & Viskari, E. 2024. Ehkäisy osana yläkouluikäisten seksuaaliterveyttä: kuvaileva kirjallisuuskatsaus. AMK-opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, Sosiaali- ja terveysala. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926286

Klami, R. 2023. Miten puhua tytölle hedelmällisyydestä? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim. 139 (4), 327–33. Viitattu 3.9.2024. Saatavissa https://www.duodecimlehti.fi/duo17567

MLL. 2024. Seksuaalisuudesta puhuminen nuorelle. Viitattu 9.10.2024. Saatavissa https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/seksuaalisuudesta-puhuminen-nuorelle /

Oinonen, M. & Susineva, A. 2019. Seksuaalikasvattajan käsikirja. Helsinki: Hivpoint. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://hivpoint.fi/wp-content/uploads/2020/09/Seksuaalikasvattajan-kasikirja_nettiversio.pdf

Väestöliitto. 2024. Seksuaalikasvatus. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/seksuaalikasvatus/

Zeglin, A. & Lazebnik, R. 2023. Teaching About Contraception: Adolescent Attitudes Surrounding Sexual Education. Viitattu 4.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.2147/OAJC.S402443

Kirjoittajat

Helmi Immonen ja Essi Viskari ovat opiskelleet LAB-ammattikorkeakoulussa ja valmistuvat terveydenhoitajiksi syksyllä 2024.

Sanna Imeläinen toimii LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtorina terveydenhoitajakoulutuksessa ja ohjaa opiskelijoiden opinnäytetöitä ja kehittämistehtäviä.

Artikkelikuva: https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/lappari-kannettava-tietokone-pitely-naytto-6471001/ (Pexels Licence)

Viittausohje

Immonen, H., Viskari, E. & Imeläinen, S. 2024. Lasten ja nuorten oikeus seksuaalikasvatukseen – kenen velvollisuus?. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa