LAB-ammattikorkeakoulun hankemessut toivat tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan näkyväksi opiskelijoille ja yrityksille. Tapahtuma tarjosi tilaisuuden tutustua hankkeisiin ja verkostoitua, mutta samalla se oli osa laajempaa strategista viestintää, jonka tavoitteena on kirkastaa LABin roolia työelämän uudistajana ja vahvistaa yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa.
Kirjoittajat: Tarja Vahtokari ja Antti Välkky
LAB-ammattikorkeakoulun hankemessut ovat nousseet keskeiseksi keinoksi tuoda TKI-toiminta näkyväksi. Se on tärkeää, sillä monilla on edelleen käsitys ammattikorkeakouluista ensisijaisesti opiskelupaikkana, josta valmistuu esimerkiksi sairaanhoitajia tai insinöörejä. Vaikka koulutuksen tarjoaminen muodostaa edelleen merkittävän osan ammattikorkeakoulujen tehtävästä, niiden rooli yhteiskunnan kehittäjänä on yhtä lailla tärkeä.
LABin monipuolinen TKI-toiminta ja yhteistyö yritysten kanssa on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Tietoisuuden kasvattamiseksi LAB on järjestänyt kahtena vuonna hankemessut, joissa hanketoimintaa on esitelty. Tapahtumat tarjoavatkin erinomaisen mahdollisuuden tuoda suuren organisaation toiminta laajasti esille.
TKI-hankkeissa edistetään muun muassa yritysten työhyvinvointia, osallisuutta ja työllistymisen edellytyksiä, vihreän siirtymän toteutumista sekä yrittäjien digiosaamista. Ammattikorkeakoulut yhdistävät teoreettisen osaamisen käytännön ratkaisuihin, mikä tekee niistä ainutlaatuisia kehittämisen kumppaneita. LAB-ammattikorkeakoulussa tavoitteena on uudistaa työelämää ja työtapoja tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.
Strateginen viestintä auttaa erottumaan massasta
Strategisen johtamisen tärkein tehtävä on ohjata arjen työtä selkeyttämällä ja fokusoimalla tulevaisuuden tavoitteet ja toimintamallit. Toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa, asiakkaiden odotukset muuttuvat ja tietoa on saatavilla valtavasti. Selkeä strategia ohjaa sekä lyhyen että pitkän aikavälin toimintaa ja auttaa valikoimaan olennaista tietoa toimintaympäristöstä. Selkeys vapauttaakin energiaa arjen tekemiseen (Tuomi & Sumkin 2025,18). Tämä pätee myös ammattikorkeakoulumaailmaan, vaikka opetuskokonaisuudet ja TKI-hankkeet eivät muutukaan kvartaaleittain tai puolivuosittain.
Jotta strategiaa voidaan toteuttaa, on tunnistettava asiakkaat. LABin asiakkaat voidaan jakaa kahteen ryhmään: toisaalta heitä ovat opiskelijat ja toisaalta yritysmaailma. Verkostoituminen on tämän päivän organisaation elinehto. Sellaiset yhteistyökumppanuudet, joiden avulla strategia toteutuu parhaiten, ovat elintärkeitä (Tuomi & Sumkin 2025, 76). Myös LABin toiminta olisi vajavaista, mikäli verkostoitumiseen ja yhteistyöhön yritysten kanssa ei panostettaisi.
LABin strategia perustuu voimakkaasti yritysten kasvun mahdollistamiseen, joka vaatii verkostotyötä ja taitavaa markkinointiviestintää. Moderni mediaympäristö, erityisesti sosiaalinen media, on kuitenkin täynnä yritysten ja yksityishenkilöiden viestejä. Tämä informaatiotulva tekee viestinnän erottumisesta entistä haastavampaa, joka korostaa strategisen viestinnän merkitystä. Juholinin ja Rydenfeltin (2020) mukaan strateginen viestintä tarkoittaa viestintää, joka on tietoisesti suunniteltua ja johdonmukaista, ja jonka tarkoituksena on tukea organisaation strategisia tavoitteita. Se ei ole vain viestien välittämistä, vaan kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa viestintä toimii osana organisaation strategista johtamista.
Strategista viestintää voidaan tehdä keskitetymmin organisaatiotasolla, joka antaa viestille suuremman painoarvon sen sijaan, että viestintää tehtäisiin vain yksiköiden tai työntekijöiden tasolla. LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvoiva Ihminen -vahvuusalue on keskittänyt viestintäänsä, jotta toiminnasta voidaan muodostaa laajempia kokonaisuuksia ja saada sitä kautta lisää näkyvyyttä. Tätä varten on luotu kolme viestinnän teemakokonaisuutta, jotka pohjautuvat vahvuusalueen strategisiin kärkiin. LAB WellTechin verkkosivuilla kaikki TKI-hankkeet on jaoteltu näiden teemojen alle, mikä mahdollistaa yhtenäisemmän ja vaikuttavamman viestinnän saman teeman ympärillä. Hankkeiden kokoaminen yhdelle sivustolle luo myös selkeästi hahmotettavan kokonaisuuden. (LAB WellTech 2025.)
Hankemessut yhdistävänä tekijänä
Esimerkkinä onnistuneesta yhteisviestinnästä voidaan mainita vahvuusalueen syksyllä 2025 järjestämät hankemessut. Niissä TKI-hankkeet esiteltiin ensimmäistä kertaa samanaikaisesti paikan päällä sekä Lahden että Lappeenrannan kampuksilla. Aiemmin tapahtuma on toteutettu Lahdessa ja verkossa. Sen tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoisuutta TKI-toiminnasta sekä tarjota harjoittelupaikkoja ja opinnäytetyön aiheita. Tänä vuonna tapahtuman näkökulmaa laajennettiin, ja kohderyhmään otettiin mukaan myös työelämän edustajat. (LAB 2025.)
Lappeenrannan kampuksella paikalla oli hankkeita, organisaatioiden edustajia sekä joitakin kymmeniä opiskelijoita. Hankkeet esittelivät omaa toimintaansa sekä mahdollisuuksiaan eri toimijoiden suhteen. Opiskelijat saattoivat kysellä hanketoimijoilta mahdollisuuksista harjoitustöiden tekemiseen hankkeelle tai hankkeeseen liittyvästä asiasta. Yritysten edustajat pääsivät tapaamaan hanketoimijoita kasvotusten ja keskustelemaan mahdollisista tulevista kehitys- ja/tai koulutusideoista. Kutsun tarkoituksena oli edistää tiedon ja ideoiden vaihtoa, joka voi jatkossa luoda pohjaa yhteistyölle ja yhteiskehittämiselle. Tilaisuudessa yrittäjät pääsivät tutustumaan vahvuusalueen hankkeisiin sekä siihen, millaisia mahdollisuuksia ja yhteistyömuotoja LABin hanketoimijat voivat tarjota.
Hankemessujen kaltaisia tapahtumia tullaan jatkossakin järjestämään, sillä ne ovat tehokkaita tapoja tuoda esiin tietoa, onnistumisia ja mahdollisuuksia kaikille asiakasryhmille. Strateginen ja suunnitelmallinen tapa viestiä suuremmista aihealueista kirkastaa kokonaiskuvaa ja toimii jatkossa tehokkaana tapana lisätä tunnettavuutta LABin kehitystoiminnasta.
Lähteet
Juholin, E. & Rydenfelt, H. 2020. Strateginen viestintä ja organisaation tavoitteet: Mihin viestinnällä pyritään? Media & viestintä: kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti. Vol. 43 (1), 79–99. Viitattu 11.11.2025. Saatavissa https://doi.org/10.23983/mv.91081
LAB. 2025. Hyvinvointiyksikön hankemessut. Viitattu 13.11.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/tapahtumat/hyvinvointiyksikon-hankemessut-25
LAB WellTech. 2025. Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta. Viitattu 11.11.2025. Saatavissa https://www.labwelltech.fi/tietoameista/tki/
Tuomi, L. & Sumkin, T. 2025. Strategia arjessa: oivalluksia organisaation uudistajalle. Helsinki: Alma Insights.
Kirjoittajat
Tarja Vahtokari ja Antti Välkky toimivat TKI-asiantuntijoina LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvoiva ihminen vahvuusalueella.
Artikkelikuva: TKI-hankkeita esiteltiin kekseliäällä ja persoonallisella tavalla. (Kuva: Antti Välkky)
Viittausohje
Vahtokari, T. & Välkky, A. 2026. LABin hankemessut: TKI-toiminta näkyväksi. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/labin-hankemessut-tki-toiminta-nakyvaksi/