
Festivaalit ovat paitsi musiikin ja kulttuurin juhlaa, myös ainutlaatuisia ympäristöjä palvelukokemusten kehittämiselle ja testaamiselle. Kun tuhannet juhlijat kokoontuvat samaan paikkaan nauttimaan elämyksistä, syntyy samalla monipuolinen kenttä, jossa palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen merkitys korostuu. Tänä keväänä LAB-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat pääsivät toteuttamaan käytännönläheisen projektin osana ”Palvelukokemusta tuottamassa” -kurssia.
Kirjoittaja: Hanna-Mari Karhinen
Kevään 2025 ”Palvelukokemusta tuottamassa” -kurssin tavoitteena oli tarjota opiskelijoille mahdollisuus soveltaa palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen kehittämisen oppeja todellisessa ympäristössä. Projektiksi valikoitui Nelonen Media Liven kolmen suuren kesäfestivaalin kokonaisuus Himoksella, jossa opiskelijat suunnittelivat LABin ja LUTin yhteisen festaripisteen. (Nelonen Media Live 2025.) Tämä piste toimii sekä näkyvyyden että vuorovaikutuksen alustana – paikkana, jossa festarikävijät kohtaavat korkeakoulut uudella ja elämyksellisellä tavalla.
Festaripisteen suunnittelu ei ollut pelkästään visuaalinen tai logistinen tehtävä, vaan kokonaisvaltainen palvelukokemuksen muotoiluprosessi. Opiskelijat työskentelivät pienissä tiimeissä, joissa yhdistyivät aiemman syksyn ”Palvelukokemusta luomassa” -kurssin teoriaopetus: 3D-tilamallinnus, esteettömyys ja vastuullisuus, asiakasprofiilien sekä palveluprosessin määrittäminen. Projektissa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakaspolkuja, persoonia ja prototypiointia, ja lopputuloksena syntyi kolmen tapahtuman mittainen kokeilu, jossa festaripiste muuntautui yleisön mukaan.
Toimeksiantajana olivat LABin ja LUTin markkinointipäälliköt sekä Nelonen Media Liven tuottajat, jotka osallistuivat alusta asti opiskelijoiden ohjaamiseen sekä projektin läpivientiin osallistumalla koko ryhmälle pidettäviin Teams-palavereihin. Festaripisteen suunnittelu toimii esimerkkiprojektina siitä, miten korkeakouluopetus voi yhdistyä elämykselliseen oppimiseen ja aitoihin asiakaskohtaamisiin – ja kuinka festivaalit voivat toimia oppimisympäristöinä, joissa teoria kohtaa käytännön.
Käytännönläheistä tekemistä turvallisessa ympäristössä
”Palvelukokemusta tuottamassa” -kurssi on LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden restonomien opintojakso, jonka ytimessä on palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen kehittäminen käytännönläheisesti. Kurssi on suunniteltu vastaamaan työelämän tarpeisiin, joissa korostuvat asiakaslähtöisyys, monialainen yhteistyö ja kyky soveltaa teoreettista osaamista todellisissa tilanteissa. Kurssin pedagoginen lähestymistapa perustuu kokemukselliseen oppimiseen, jossa opiskelijat pääsevät suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan palvelukokonaisuuksia aidoissa ympäristöissä. (LAB-ammattikorkeakoulu 2025.) Kurssiin sisältyi myös keväällä 2025 LAB-ammattikorkeakoulun DuuniExpo-tapahtuma, jossa opiskelijat toimivat päivätyöntekijöinä eri rooleissa. (DuuniExpo 2025.) Lisäksi opintojaksoon on sisällytetty Salpausselänkisat, jossa opiskelijat työskentelevät eri rooleissa kahdeksan päivän ajan. (Lahti Skigames 2025.)
Keväällä 2025 kurssin viimeiseksi projektiksi valikoitui festaripisteiden suunnittelu ja toteutus kolmelle eri Himoksen kesäfestivaalille. Tämä valinta ei ollut sattumaa: festivaalit tarjoavat monipuolisen ja dynaamisen kontekstin, jossa palvelukokemuksen eri osa-alueet – kuten vuorovaikutus, tilasuunnittelu, brändiviestintä ja elämyksellisyys – korostuvat. Lisäksi festivaalit tavoittavat laajan ja monimuotoisen yleisön, mikä mahdollistaa erilaisten asiakasprofiilien huomioimisen suunnittelussa.
Projektin päätavoitteet olivat seuraavat:
- Käytännön palvelumuotoilun soveltaminen
Opiskelijat pääsivät soveltamaan palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä todellisessa projektissa. Tämä sisälsi muun muassa asiakasymmärryksen keräämistä, asiakaspolkujen ja palvelu-blueprinttien läpikäyntiä - LABin ja LUTin näkyvyyden lisääminen festivaaliyleisön keskuudessa
Festaripisteen yksi keskeinen tehtävä oli toimia korkeakoulujen brändilähettiläänä – tuoda esiin LABin ja LUTin arvoja, koulutustarjontaa ja opiskelijakulttuuria kiinnostavalla ja osallistavalla tavalla. - Elämyksellisen asiakaskokemuksen luominen
Tavoitteena oli suunnitella piste, joka ei ainoastaan tarjoa tietoa, vaan myös rentouttaa ja jättää positiivisen muistijäljen. Tämä edellytti luovuutta, teknologian hyödyntämistä ja ymmärrystä festivaaliyleisön odotuksista. - Reflektointi, ryhmätyöskentely ja oppiminen
Kurssin lopuksi opiskelijat arvioivat omaa ja tiiminsä työskentelyä, oppimiskokemuksia sekä pisteen toimivuutta. Tämä vaihe oli olennainen osa oppimisprosessia ja tarjosi arvokasta palautetta myös tulevia toteutuksia varten.
Projektin taustalla oli myös halu kehittää korkeakoulujen ja tapahtumatuotannon välistä yhteistyötä. Festivaalit tarjoavat ainutlaatuisen alustan, jossa voidaan testata uusia ideoita, kerätä palautetta ja rakentaa yhteisöllisyyttä – samalla kun opiskelijat saavat arvokasta kokemusta projektityöskentelystä, asiakasrajapinnasta ja palveluiden kehittämisestä.
Rentoudu ja lataudu
Yksi keskeisimmistä havainnoista oli se, kuinka tärkeää on ymmärtää kohderyhmän tarpeita ja odotuksia – erityisesti tapahtumaympäristössä, jossa huomio on rajallinen ja kilpailu huomiosta kovaa. Festaripisteen suunnittelussa opiskelijat onnistuivat luomaan tilan, joka houkuttelisi kävijöitä pysähtymään ja rentoutumaan keskellä festivaalialuetta. Kuudesta eri ehdotuksesta voittajaksi valikoitui ”Chill and Charge”- ehdotus, jossa asiakas voi ladata puhelintaan sekä ottaa hetken omaa aikaa festivaalin tiimellyksessä.
Festaripiste toimi myös korkeakoulujen näkyvyyden ja brändin rakentamisen välineenä. Se tarjoaa mahdollisuuden kohdata potentiaalisia opiskelijoita, herättää kiinnostusta koulutustarjontaa kohtaan ja viestiä LABin ja LUTin arvoista uudella, osallistavalla tavalla. Tämä osoittaa, että korkeakoulut voivat hyödyntää tapahtumaympäristöjä strategisesti osana viestintää ja yhteisöjen rakentamista.
Opiskelijoiden palautteet osoittivat, että projekti oli paitsi opettavainen myös innostava. Mahdollisuus päästä tekemään konkreettista, näkyvää ja vaikuttavaa työtä motivoi ja sitoutti opiskelijoita tavalla, jota perinteinen luokkahuoneopetus harvoin saavuttaa. Samalla se vahvisti opiskelijoiden uskoa omaan osaamiseensa ja kykyynsä toimia asiantuntijoina monitasoisissa projekteissa. Kurssi tarjosi myös mahdollisuuden harjoitella projektinhallintaa, aikatauluttamista ja ongelmanratkaisua todellisessa kontekstissa.
Tulevaisuudessa vastaavanlaisia projekteja kannattaa kehittää edelleen. Festivaalit ja muut suuret yleisötapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen oppimisympäristön, jossa teoria ja käytäntö kohtaavat. Ne mahdollistavat kokeilukulttuurin, jossa opiskelijat voivat testata ideoitaan, epäonnistua turvallisesti ja oppia kokemuksen kautta. Samalla ne rakentavat siltoja korkeakoulujen ja yhteiskunnan välille – siltoja, jotka ovat yhä tärkeämpiä muuttuvassa maailmassa.
Lähteet
Nelonen Media Live. 2025. Nelonen Media Liven tapahtumat 2025. Viitattu 6.6.2025. Saatavissa https://nelonenmedialive.fi/
DuuniExpo. 2025. DuuniExpo 2026: DuuniExpo järjestetään seuraavan kerran 28.01.2026. Viitattu 6.6.2025. Saatavissa https://duuniexpo.eu/
LAB-ammattikorkeakoulu. 2025. Opinto-opas: Palvelukokemusta tuottamassa (10 op). Viitattu 6.6.2025. Saatavissa https://opinto-opas.lab.fi/68177/fi/73341/127937/1872/0/18867
Lahti Skigames. 2025. Salpausselän kisat 5.–8.3.2026. Viitattu 6.6.2025. Saatavissa https://lahtiskigames.com/
Kirjoittaja
Hanna-Mari Karhinen on LAB-ammattikorkeakoulun tapahtumaliiketoiminnan lehtori, joka on erikoistunut tapahtumien tuottamiseen ja toteuttamiseen.
Artikkelikuva: Linnea Varamäki
Viittausohje
Karhinen, H.-M. 2025. Elämys alkaa pisteestä – LAB & LUT Himoksen festivaaleilla 2025. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/elamys-alkaa-pisteesta-lab-lut-himoksen-festivaaleilla-2025/