Euroopan parlamentin juuri päättynyt kausi oli täynnä kiertotalouteen liittyvää lainsäädännön valmistelua ja päätöksentekoa. Tämä sääntötsunamiksikin kutsutun sääntelyurakan tavoitteena on mahdollistaa Euroopan unionin ilmastoneutraalius vuoteen 2025 mennessä.

Kirjoittaja: Kirsti Cura

Useamman vuoden valmisteilla ollut ja kesäkuun lopulla julkaistu ekosuunnitteluasetus (Ecodesign for Sustainable Product Regulation, ESPR) astui voimaan heinäkuussa (Euroopan unioni 2024). Tämä asetus kumoaa vuodelta 2009 olevan ekosuunnitteludirektiivin, ja se tulee koskemaan elektroniikkalaitteiden lisäksi ns. kaikenlaisia fyysisiä tuotteita pois lukien lääkkeet, elintarvikkeet ja moottoriajoneuvot.

Ekosuunnitteluasetus on jatkoa Euroopan Unionin 2020 julkaisemalle kiertotalouden toimenpideohjelmalle (Euroopan komissio 2020), jossa todettiin, että käytännön toimien edellytyksenä olevat kiertotaloutta ja kestävyyttä edistävät vaatimukset puuttuvat. Tekstiiliala on ollut toimialojen eturintamassa vuonna 2022 julkaistun tekstiilistrategian (European Commission 2022) myötä. Siinä mainittiin useita ekosuunnitteludirektiiviin nyt tulleita määritteitä, kuten tuotteiden pitkäikäisyys, korjattavuus, kierrätettävyys ja kierrätysmateriaalien käyttö.

Tuotesuunnittelu on ympäristölle uhkapeli

Kiertotalouden toimintasuunnitelma nosti esille erityisesti tuotesuunnittelun tärkeyden. Tuotesuunnittelu on ratkaisevassa asemassa, kun markkinoille tuotetaan ympäristön kannalta kestävämpiä tuotteita. Usein kuulee sanottavan, että 80 % tuotteen ympäristövaikutuksista päätetään tuotesuunnitteluvaiheessa (Graedel ym. 1995). Jos suunniteltavan tuotteen valmistusmateriaaliksi valitaan luonnonvaroja tuhlaava, valmistuksessa runsaasti vettä ja energiaa käyttävä, kierrätyskelvoton raaka-aine, on peli menetetty. Tästä ei kuitenkaan pidä syyttää yksittäistä tuotesuunnittelijaa tai yritystä, sillä heillä ei ole välttämättä tarpeeksi tietoa, taitoa ja kokemusta toimia toisin.

Yhdenmukaistaakseen toimintakentän pelisääntöjä Euroopan unioni on nyt laatimassa koko Eurooppaa koskevaa sääntelyä, jonka avulla otetaan käyttöön laajaa tuotevalikoimaan koskevat ekologisen suunnittelun vaatimukset. Niillä tähdätään mahdollisimman vähäiseen ympäristövaikutukseen tuotteen elinkaaren aikana. Näin päästään myös tukemaan paremmin yleisiä kestävyystavoitteita tukevia tuotanto- ja kulutusmalleja.

Kuva 1. Espanjalainen Coleo valmistaa itse keräämästään poistotekstiilistä lankaa ja kangasta mm. Zaran tuotteisiin. (Kuva: Kirsti Cura).

Digitaalinen tuotepassi ympäristökestävyysvaatimusten viestijäksi

Ekosuunnitteludirektiivin yksi kuluttajillekin näkyvä uudistus on digitaalinen tuotepassi (digital product passport, DPP), joka mahdollistaa tuotetta koskevan erilaisen kiertotalouteen ja kestävyyteen liittyvän tiedon saatavuuden digitaalisessa muodossa. Digitaalisen tuotepassin odotetaan lisäävään tuotteiden valmistusketjujen läpinäkyvyyttä, ja auttamaan kuluttajia tekemään sekä kestäviä ostopäätöksiä että saamaan ohjeistusta siihen, miten toimia tuotteen kanssa sen elinkaaren päätyttyä.

Tekstiilituotteita koskevia ekosuunnitteluasetuksen kriteereitä, suoritus- ja tietovaatimuksia on työstetty EU-laajuisesti erilaisissa työryhmissä, ja työ jatkuu syksyllä 2024. Euroopan Komission Joint Research Centren raportti keväältä 2024 tarkastelee mm. mitä tekstiilialoja ekosuunnittelukriteerien tulisi koskea, mitä tiedetään kuluttajien käyttäytymisestä ja miten eri kriteerit vaikuttavat markkinoihin (Delre et al. 2024).

Digitaaliseen tuotepassiin liittyy kriteerien, suoritus- ja/tai tuotevaatimusten määrittelemisen lisäksi useita muita vielä päättämättömiä asioita, esim. tietovaatimusten standardointi, tiedon omistajuus sekä käytettävien digitaalisten ratkaisujen laajuus ja muoto. Trace4Value-projektissa on arvioitu, että tekstiilituotteita tulisi koskemaan 125 tietopistettä (Trustrace 2024). EU:n rahoittama CIRPASS2 -projekti on tärkeässä roolissa digitaalisen tuotepassin tuomisessa Euroopan laajuiseen käyttöön. Projektissa demonstroidaan standardoidun DPP-systeemin implementointia uudelleenkäytössä, korjauksessa ja kierrätyksessä. Tekstiilien lisäksi mukana olevat tuoteryhmät ovat sähkölaitteet, renkaat ja rakennustuotteet (CIRPASS-2 2024). Tekstiilituotteiden digitaalisen tuotepassin teknologian tarjoaa EON (EON Group 2024). CIRPASS-2 -projekti jatkaa CIRPASS-projektin työtä, missä määriteltiin tiekartat ja tehtiin konseptointi tekstiilien, sähkölaitteiden ja akkujen digitaalisille tuotepasseille (CIRPASS 2024).

Työsuunnitelmien kautta delegoituihin säädöksiin

Ekosuunnitteluasetuksen jatkoksi Euroopan komissiolta odotetaan työsuunnitelmaa, joka määrittelee ensimmäiset tuoteryhmät, joille laaditaan ekosuunnittelukriteerit seuraavan kolmen vuoden aikana. Tekstiilituotteiden tiedetään olevan näiden ensimmäisten kolmen tuoteryhmän joukossa.

Tuoteryhmäkohtaiset vaatimuksen tuodaan voimaan delegoiduilla säädöksillä, jotka astuvat voimaan aikaisintaan 18 kuukautta julkaisusta. Jos työ etenee nykyisten suunnitelmien mukaan, ensimmäisten tuoteryhmien ekosuunnittelukriteerien arvioidaan siis astuvan voimaan aikaisintaan 2027. Tämä tietää paljon työtä kaikille fyysisiä tuotteita valmistaville yrityksille riippumatta siitä, ovatko heidän tuoteryhmänsä ensimmäisten kolmen ekosuunnittelukriteerit saavien tuoteryhmien joukossa.

Lähteet

CIRPASS. 2024. Digital Product Passport. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://cirpassproject.eu/

CIRPASS-2. 2024. Digital Product Passport. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://cirpass2.eu/

Delre, A., Perez Arribas, Z., Senatore,V., Garcia, J.E., Koulumpis, V., Napolano, L. Moldovamn, S., Molina, C., Molla, K.m Gallego, E., Balauger, A. Wolf, O. 2024. Preparatory study on textiles for product policy instruments. 1st milestone. Joint Research Centre. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://susproc.jrc.ec.europa.eu/product-bureau/product-groups/467/documents

EON Group. 2024. Selected for CIRPASS-2 to Advance the E.U.’:s Digital Product Passport. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://www.eon.xyz/press/eon-selected-for-cirpass-2-to-advance-the-eus-digital-product-passport

Euroopan komissio. 2020. Komission tiedonanto Euroopan parlamentille, neuvostolle, Euroopan talous- ja sosiaalikomitealle ja alueiden komitealle. Uusi kiertotalouden toimintasuunnitelma. Puhtaamman ja kilpailukykyisemmän Euroopan puolesta. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9903b325-6388-11ea-b735-01aa75ed71a1.0021.02/DOC_1&format=PDF

European Commission. 2022. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee of the regions. EU Strategy for Sustainable and Circular Textiles. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://environment.ec.europa.eu/publications/textiles-strategy_en

Euroopan unioni. 2024. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2024/1781, annettu 13 päivänä kesäkuuta 2024, kestävien tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavien vaatimusten puitteista, direktiivin (EU) 2020/1828 ja asetuksen (EU) 2023/1542 muuttamisesta sekä direktiivin 2009/125/EY kumoamisesta. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj

Graedel, T. E., Comrie, P. R. and Sekutowski, J. C. 1995. Green Product Design. AT&T Technical Journal. 74(6), 17–25. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1002/J.1538-7305.1995.TB00262.X

Trustrace. 2024. Unlocking DPP. The Why, What and How of Digital Product Passports. Webinar. Trustrace. Viitattu 11.7.2024. Saatavissa https://trustrace.com/webinars/unlocking-dpp

Kirjoittaja

Kirsti Cura työskentelee johtavana asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun teknologia-yksikössä.

Artikkelikuva:  Muutaman metrin pituisista jämälangoista saa neulottua värikkään peiton. Kuva: Kirsti Cura

Viittausohje

Cura, K. 2024. Ekosuunnitteluasetus julkaistiin kesäkuussa 2024 – mitä se tarkoittaa tekstiilialan toimijoille? Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/ekosuunnitteluasetus-julkaistiin-kesakuussa-2024-mita-se-tarkoittaa-tekstiilialan-toimijoille/