Ammattikorkeakouluopiskelijoiden valmistuminen viivästyy yhä useammin. Tutkimukset osoittavat, että vain hieman yli puolet opiskelijoista valmistuu määräajassa. Syinä viivästymiseen ovat muun muassa motivaation puute, terveydelliset haasteet ja yhteisöllisyyden puuttuminen. Miten nämä haasteet voitaisiin ratkaista ja tukea opiskelijoita valmistumaan ajallaan? LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoimintayksikkö on ryhtynyt toimenpiteisiin näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Yksi ratkaisu on Boostia valmistumiseen! -tilaisuus, joka tarjoaa opiskelijoille tukea ja ohjausta sekä konkreettisia keinoja opintojensa edistämiseksi ja valmistumistavoitteen saavuttamiseksi.

Kirjoittajat: Marja Jordberg-Gilabert & Susanna Lesch

Tutkintojen viivästymisen trendit

Tilastoja opinnäytetöiden viivästymisestä on niukasti saatavilla. Opetushallinnon tilastopalvelun Vipusen mukaan vuonna 2023 Suomessa suoritettiin yhteensä noin 56 000 korkeakoulututkintoa, joista noin puolet tavoiteajassa (Ruokangas 2024). LABin Liiketoimintayksikössä on havaittu yhtäläisyyksiä valtakunnallisiin selvityksiin.

LAB-ammattikorkeakoulun vuoden 2024 loppupuolella toteuttama hyvinvointikysely, johon vastasi 546 opiskelijaa, paljasti monia tärkeitä näkökulmia opiskelijoiden hyvinvoinnista ja opintojen etenemisestä. Kyselyyn vastanneista 93 % on tutkinto-opiskelijoita, joista 77 % on aloittanut opintonsa vuonna 2022 tai sen jälkeen. Reilu puolet vastaajista on iältään 20–29-vuotiaita. Liiketoimintayksikön opiskelijoista kyselyyn vastasi 177 opiskelijaa. (LAB 2024.) Tässä artikkelissa nostetaan esiin kyselyn keskeisimpiä tuloksia.

Keskeisimpinä huolenaiheina koettiin muun muassa mielenterveys ja yhteisöllisyyden puuttuminen. Opiskelijoista 47 % on usein huolissaan mielenterveydestään ja alle puolet vastaajista ei koe kuuluvansa mihinkään ryhmään. Opintoja pidetään keskimäärin innostavina, mutta 22 % on harkinnut opintojen keskeyttämistä. Opintoja vaikeuttavina asioina koetaan muun muassa oppimisen ja keskittymisen vaikeudet, työssäkäynti, mielenterveyden ongelmat, rahahuolet, uniongelmat ja sosiaalinen ahdistus. (LAB 2024.) Vuonna 2023 jopa 82 % kyselyyn vastanneista koki ajoittain huolta mielenterveydestään (LAB 2023).

Opintojen etenemistä vaikeuttavat tekijät

Haasteet opintojen suorittamisessa tavoiteajassa ovat yleisiä. Kirjallisuuskatsauksessaan  Banaag, Sumodevilla & Potane (2024) esittävät, että perhe, oppilaitoksen toimintamallit, ohjauksen ja neuvonnan puute, sosiaaliset, yksilölliset ja sosioekonomiset tekijät ovat keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelijoiden keskeyttämiskäyttäytymiseen. Lisäksi heidän tutkimuksensa tulokset osoittavat, että yleisinä toimenpiteinä näiden tekijöiden käsittelemiseksi voitiin pitää korjaavia ohjelmia, jotka tarttuivat kiinnostuksen, tuen ja resurssien puutteeseen, samoin kuin oppilaitoksen tukimekanismien tarjoaminen. (Banaag et al. 2024.)

Lappalaisen (2023) mukaan moni opintojensa kanssa hukassa oleva opiskelija ei vaikuta pystyvän sanoittamaan selkeää syytä opintojensa viivästymiselle. Koronapandemian myötä yleistynyt etäopiskelu, on saattanut etäännyttää opinnoista, mikä on voinut vaikuttaa opintojen mielekkyyteen. (Lappalainen 2023.)

Kuva 1. LAB-ammattikorkeakoulun vuoden 2024 hyvinvointikyselyssä suurimpia haasteita kyselyyn vastanneiden opiskelijoiden mielestä ovat edelleen oppimisen ja keskittymisen vaikeudet, työssäkäynti ja mielenterveysongelmat (LAB 2024.)

Boostia valmistumiseen! -tilaisuus

Boostia valmistumiseen! –tilaisuus rakennettiin tiedossa olevien opintojen viivästymiseen liittyvät haasteet huomioiden. Liiketoimintayksikön amk-opiskelijoiden kohdalla merkittäväksi haasteeksi on osoittautunut opinnäytetyön valmistuminen.  Opinnäytetyön kirjoittamisen aikavarkaita voivat olla myös muut suorittamattomat opinnot. Opintojen päällekkäisyys on myös monen kohdalla heikon suunnittelemisen tulos. Opintojaksojen tarkempi suunnittelu ja aikataulutus ja jakaminen pienempiin kokonaisuuksiin edistää selkeästi opintojen etenemistä (Ruokangas 2024).

Tunnin kestäviä tilaisuuksia pidettiin kaksi; keväällä ja syksyllä 2024. Kevään tilaisuudessa pilotoitiin sisällön toimivuutta, jonka vuoksi opiskelijoita kutsuttiin vain suomenkielisistä koulutuksista. Syksyn tilaisuuksiin kutsuttiin myös englanninkielisissä koulutusohjelmassa opiskelevat opiskelijat. Henkilöstö osallistui tilaisuuksiin kattavasti. Mukana oli yksikön osaamispäälliköitä, tutoropettajia, opettajia, opinnäytetyökoordinaattoreita, harjoitteluvastaavia sekä opinto-ohjaaja. Urapalveluiden urasuunnittelija ja opintopsykologit osallistuivat tilaisuuteen videoin.

Tilaisuudessa opiskelijalla on mahdollisuus saada vertaistukea ja löytää konkreettisia keinoja opintojensa edistämiseksi. Opiskelijat tapaavat muita samassa tilanteessa olevia opiskelijoita, joka mahdollistaa kokemuksien jakamisen. Käsiteltäviä aiheita ovat työharjoittelun suorittaminen, miten työssä hankittua osaamista voidaan hyödyntää opintojen suorittamisessa, minkälaisia palveluja urapalvelut opiskelijoille tarjoavat ja mitä apua opintopsykologit antavat opintoihin liittyvien pulmien ratkaisemiseksi. Opinnäytetyöllä on merkittävä vaikutus liiketoimintayksikön opiskelijoiden tavoiteajassa valmistumiseen. Tilaisuudessa annetaan kattavasti tietoa eri opinnäytetyömalleista ja käsitellään aikataulutusta ja ajanhallintaa, mikä auttaa opiskelijoita organisoimaan työnsä paremmin ja välttämään viime hetken kiirettä. Asiantuntijoiden inspiroivat ja kannustavat puheenvuorot voivat herättää uutta intoa opinnäytetyön ja opintojen suorittamiseen. Opiskelijalle on motivoivaa huomata, että muutkin ovat onnistuneet, sillä usein opiskelijat kokevat häpeää valmistumisen viivästymisen takia.

Boostia valmistumiseen oli mielenkiintoinen ja kokonaisuudessaan kattava ja selkeä info-tilaisuus. Kiitos siitä! Tilaisuus selkeytti opinnäytetyön rakennetta entisestään. On hienoa kuulla, että tukea on tarjolla valmistumiseen. (Anonyymi palaute 2024)

Tilaisuuden jälkeen opiskelijoilla on mahdollisuus antaa palautetta sekä toivoa yhteydenottoa omalta tutoropettajalta, opinto-ohjaajalta tai opintopsykologilta. Yhteydenoton tarkoitus on jatkaa opintojen suunnittelua henkilökohtaisemmin ja miettiä opiskelijalle hänen toivomiansa ja tarvitsemiansa tukimuotoja.

Mitä jatkossa?

Ammattikorkeakouluopiskelijoiden valmistumisen tukemiseen on useita keinoja, jotka auttavat opiskelijoita saavuttamaan tutkintonsa sujuvasti ja ajallaan. Kun opiskelijoiden valmistuminen on viivästynyt ja opintoajat venyneet, opiskelijat tarvitsevat kokonaisvaltaista tukea. Tuen antaminen ja ennakointi ovat tärkeitä. Opiskelijat toivovat enemmän tietoa tukipalveluista, erityisesti opintojen alussa, lisää tukea opiskeluun ja hyvinvointiin, sekä tiedotuksen lisäämistä. Tärkeää on myös ryhmäytys. (LAB 2024.)

Opiskelijoiden opinnäytetyön tuen tarpeen selvittäminen ja prosessin selkeyttäminen, tietoisuuden lisääminen tukimuodoista ja opiskelijoiden kiinnittäminen sekä sitouttaminen opintoihin korostuu. Tässä voidaan hyödyntää henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa tarjoten opiskelijoille ohjausta opintojen suunnittelussa säännöllisesti opiskelijoita tavaten. Näin voidaan auttaa opiskelijoita asettamaan itselleen realistisia, saavutettavissa olevia tavoitteita ja opintokokonaisuuksia, sekä seurata niiden toteutumista. Boostia valmistumiseen! -tilaisuuksilla vastataan opiskelijoiden tarpeisiin ja on tarpeen jatkaa niitä säännöllisesti muiden olemassa olevien tukitoimien ohella.

Lähteet

Banaag, R.A., Sumodevilla, J.L.C. & Potane, J.D. 2024. Factors affecting student drop-out behavior: A systematic review. International Journal of Educational Management and Innovation. 5 (1), 53–70. Viitattu 25.1.2025. Saatavissa https://doi.org/10.12928/ijemi.v5i1.9396

LAB. 2023. Hyvinvointikysely, LAB-ammattikorkeakoulu Liiketoimintayksikkö.

LAB. 2024. Hyvinvointikysely, LAB-ammattikorkeakoulu Liiketoimintayksikkö.

Lappalainen, S. 2023. Ajatuksia opintojen keskeyttämisestä.  Labore-blogit. Viitattu 28.10.2024. Saatavissa https://labore.fi/julkaisu/ajatuksia-opintojen-keskeyttamisesta/

Ruokangas, N.  2024. Keskeneräinen gradu ahdistaa opiskelijaa, mutta ongelma voikin piillä koulujen puolella. Viitattu 29.11.2024. Saatavissa https://yle.fi/a/74-20091095

Kirjoittajat

Marja Jordberg-Gilabert on LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön lehtori
Susanna Lesch on LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikön opinto-ohjaaja

Kirjoittajat ovat suunnitelleet ja toteuttaneet Boostia valmistumiseen! -tilaisuudet.

Artikkelikuva: https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/naine-toimisto-konttori-tyohuone-3184163/ (Pexels Licence)

Viittausohje

Jordberg-Gilabert, M. & Lesch. S. 2025. Buustia valmistumiseen! LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/buustia-valmistumiseen/